Ad hosting och tredjepartstaggar
Ad hosting och leverans
Materialet behöver läggas in i plattformen som tredjepartstaggar från någon av följande aktörer: Adform, Adserve, AppNexus, Bannerflow, Delta eller Google.
Om du inte har möjlighet att ta fram taggar från någon av dessa aktörer kan vi hosta materialet i Adform mot en hosting-kostnad . Kontakta oss om du har taggar från en annan aktör.
Det är viktigt att materialet följer IAB:s riktlinjer.
Vänligen skicka materialet till oss senast tre dagar innan kampanjstart. Detta för att vi ska kunna testa materialet och eventuellt göra justeringar.
När vi hostar materialet behöver vi:
Material i följande filformat: HTML, gif, png, jpg
Landningssida / url
Ad hosting-kostnad och materialleverans
Basic ad hosting inkluderar en annonsuppsättning (en annons per format) av filtypen HTML, gif, png eller jpg. Kostnaden är 3% av din totala budget per kampanj. En engångsavgift för uppladdning på 1500,- SEK tillkommer även. Använd det här formuläret för att skicka in material med basic ad hosting.
Advanced ad hosting inkluderar flera annonsuppsättningar (flera annonser per format/rotator). Kostnaden är 3% av din totala budget per kampanj. En engångsavgift för uppladdning på 3000,- SEK tillkommer även. Använd det här formuläret för att skicka in material med advanced ad hosting.
Display-annonsering är beroende av annonser som ligger lagrade på en ad-server. I Kobler-plattformen är det inte möjligt att ladda upp annonser direkt i systemet utan detta kräver ad-hosting från en tredjepartsleverantör.
Kobler stödjer taggar från följande tredjepartsleverantörer:
Adform, AppNexus, Bannerflow, Adserve, Delta och Google.
Vi kan lösa ad hosting åt er
Kobler har avtal med Adform samt Adserve där vi har möjlighet att sköta hosting samt implementering av taggar åt er.
Material (banners + url) skickas till oss och laddas upp hos tredjepart och ur deras system genereras tredjepartstaggar. Taggar är script som innehåller information om vilken annons som ska visas. Dessa tillåter även tredjepartsleverantörens analysprogram att logga datan så att vi kan mäta t.ex. klick, visningar och synlighet (Viewability).
Script-taggarna exporteras från tredjepart och koden implementeras i Kobler-plattformen (under fliken Ad Creatives). Väl tillgängliga där blir det möjligt att buda och köpa visningar hos våra publicister.
Det är även möjligt att använda flera annonser inom samma format, det blir då en s.k. roterande banner (ROT). I den roterande bannern kan man ställa in en fördelning över hur annonserna ska visas (tex 50/50, 25/75 etc.) eller om man vill optimera på klick, och visa den annons som genererar högst andel klick oftare.
Info om material finns under fliken “Materialspecifikation”
Fick du
inte svar på
dina frågor?
Kontakta vårt Customer Success-team!

- Customer Success Manager
- samia@kobler.se
- +46 70 422 30 11

- Customer Success Manager
- charlotta@kobler.se
- +46 70 972 04 22