
Bra marknadsföring handlar inte om att förfölja potentiella kunder för att uppnå resultat. Det handlar om att annonsera mot en specifik målgrupp, i rätt tid och via rätt kanal.
Som annonsör har du ett antal utmaningar och kriterier att uppfylla för att lyckas med din annonsering. Dels behöver du se till annonsen når rätt målgrupp, men också att den är synlig med hög observation, öka antalet som klickar sig vidare med en bra kvalite som driver försäljning på er sajt.Samtidigt som du gör allt det här behöver du ha din kund i åtanke. Kundens upplevelse av annonsen är helt avgörande för att du ska kunna nå dina mål. Trampa därför försiktigt, målmedvetet och alltid med stor respekt för mottagaren.
Vi befinner oss i en tid där kraven på integritet har höjts. Med de skärpta reglerna för GDPR, och teknikjättarnas åtstramning av användning av tredjepartsdata, är det du som annonsör som ansvarar för hur ditt företag behandlar personlig information. Med kontextuell marknadsföring med Kobler behöver du inte bekymra dig över detta.
Visste du att...
Kontextuell annonsering är ett fullvärdigt alternativ till programmatisk marknadsföring, alltså till klassisk massannonsering. I motsats till den programmatiska annonseringen som i stor grad använder sig av persondata, kräver den kontextuella annonseringen ingen användning av persondata alls.
“Duktig marknadsförare är ’matchmakers’. Vi hittar sätt att sprida erbjudanden till människor som vi vet kommer älska dem, och inte till de som sannolikt kommer älska dem.”
Vi kan inte annat än att hålla med den välkände marknadskonsulten, föreläsaren och författaren April Dunford när hon så klokt säger att ”duktiga marknadsförare är matchmakers”. Vi på Kobler jobbar precis utifrån det tankesättet. Vi matchar budskap med människor, och vi gör det på ett träffsäkert sätt, som vi vet fungerar. Ett sätt som inte bara tar händsyn om kundens personuppgifter, utan som också möter dina krav som annonsör.
I Kobler-plattformen ger vi dig tillgång till att annonsera redaktionellt innehåll som är relevant för dig och din kampanj. På så sätt kan du se till att synas varje gång medier skriver om det du vill att din annons ska associeras med. Du matchar enkelt dina annonser med relevanta sökord och ämnen. På samma sätt kan du också avstå från att associeras med innehåll som inte matchar er annons.
Vill du veta mer om hur du som annonsör kan använda dig av Kobler-plattformen?
Ja. Kobler-plattformen är i dagsläget en självbetjäningslösning, där du som kund själv kan styra dina kampanjer.
Vår självbetjäningslösning har en TechFee på 15 %.
Om du inte vill hantera dina kampanjer på egen hand hjälper vårt Customer Success-team dig.
Det vi behöver från dig då är alla specifikationer för kampanjen, samt allt material. Därefter tar vi hand om och optimerar alla delar av din kampanj.
Vi kallar den här deltjänsten för “Managed service”.
Priset för Managed service är 20% + 5% för adhosting.
Kobler-plattformen kräver att du har en adserver som hostar materialet. Vi kan göra det åt dig. Det kostar bara + 5%.
Ja. Minsta investering per kampanj är satt till 10 000 kronor. Det betyder att det inte går att skapa kampanjer för en budget som är lägre än 10 000,-.
På Kobler har vi en dynamisk budgivning som baseras på maskininlärning.
Maximal CPM är det högsta budet som du är villig att betala för bästa möjliga placering. CPM varierar mellan minimum bud på 30 CPM och upp till vad du är villig att betala för bästa placeringen.
På vår supportsida hittar du svar och får hjälp när eventuella frågetecken uppstår. På supportsidan hittar du även kontaktinformation till vårt Customer success-team, samt till vår tekniska support.
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!

- Senior Advisor
- philip@kobler.se
- +46 73 987 93 98