Effekten av brand suitability
Argumentet för beteendestyrd annonsering är att man alltid når målgruppen, helt oavsett vilken typ av artikel personen läser när annonsen visas.
Med kontextuell annonsering i Kobler samlar man inte in persondata, utan här visas annonser enbart baserat på innehållet i artikeln där annonsen visas. Men vad fungerar egentligen bäst? Kan kontexten verkligen stärka effekten av annonsen? Blir annonsen mer trovärdig och bättre sedd med så kallad brand suitability?
Svaret är ett rungande JA!
Kobler har i samarbete med YouGov och ANFO genomfört en stor studie där vi har mätt effekten av kontextuell annonsering jämfört med beteendestyrd annonsering. Efter att över 4 000 norrmän och 45 olika kampanjer har testats finns det inga tvivel. Annonsören syns bättre och man får ut bättre effekt av varje enskild exponering som visas i kontext.
Siffrorna talar för sig själva
- Efter endast EN exponering (frekvens 1) ökar andelen som spontant identifierar rätt annonsör med 17 %.
- 24 % fler upplever att annonsen är trovärdig när den ligger i rätt kontext.
- 25 % fler söker efter mer information eller besöker en butik.
- 21 % blir mer positiva till annonsörer när man exponeras för annonsen i rätt kontext.
Det råder inga tvivel om att kontexten ökar effekten av annonsen. Inte bara genom att nå rätt målgrupp, utan också att man når målgruppen vid rätt tidpunkt, med rätt fokus och i rätt kontext.
Vill du veta mer om resultaten från studien eller veta mer om Kobler ber vi dig ta kontakt med någon av våra duktiga kollegor.
Kobler matcher människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!