Branschen som dominerade nyhetsflödet 2022
Bank och el dominerade nyheterna 2022. Oavsett vilken bransch du är i kan du vid planering av året dra nytta av vår Content Target-funktion och historiska data. Vill du lära dig mer? Låt oss visa dig hur!
Hitta populära teman som passar ditt varumärke
För att nå fler människor med ditt budskap bör du överväga annonser i artiklar som engagerar. Det finns många sätt att tänka kring kontext. Det mest grundläggande sättet är att tänka kategori, till exempel bilreklam i artiklar om bilar. Vi rekommenderar dig att tänka bredare. Hur kan ditt varumärke möta olika behov under olika årstider? Hur är din produkt relevant i nyhetsbilden? Detta kan hjälpa ditt varumärke att nå en större målgrupp med ett budskap som träffar rätt.
Annonser som placeras i artiklar som engagerar levererar ofta starkt på parametrar som Click-Through Rate (CTR) och synlighet. Ämnen som bank och el är bra exempel. Våra siffror visar att annonser om dessa branscher levererar långt över riktmärket på bland annat CTR med 0,16 respektive 0,26 procent. Annonserna levererar även starkt på synlighet med 74 respektive 79 procent. Det kan därför löna sig att koppla annonser till nyheter om just bank och el, även om ditt företag verkar i en annan bransch.
Läsare av artiklar om höga räntor och dyr el kommer sannolikt även att vara mottagliga för bra erbjudanden på produkter och tjänster i andra kategorier, eftersom de letar efter vägar för att förbättra deras privatekonomi. Exempel på detta är billigare telefonabonnemang och dagligvaror.
Använd historiska data för att planera din kampanj
Content Target-funktionen i Koblers plattform gör att du enkelt kan välja nyckelord och föreslå relaterade sådana. Här väljer du även hur snävt eller brett du vill nå ut med dina annonser. Plattformen visar löpande historiska data om volym inom olika ämnen och medietryck, vilket kan hjälpa dig att planera din kampanj för att nå många människor. Våra rådgivare kan hjälpa dig skräddarsy en ideal kombination av sökord.
I mars blir Koblers Content Target-funktion ännu bättre. Håll utkik när vi lanserar uppdateringen som gör att dina annonser med mycket större precision kommer träffa fler människor.
Bilderna nedan visar utvecklingen av artiklar under 2022 utifrån teman:
- Bank och ränta (bild nr 1)
- Aktuell (foto nr 2)
Tänk på frågor som engagerar
Räntor och el kommer säkerligen att fortsattvara relevanta ämnen – men hur ser nästa stora trend ut? Hur kan du nå din publik med det som är relevant och viktigt för dem just då? Med vår plattform har du en unik möjlighet att knyta an till det som upptar, engagerar och påverkar människors vardag. På så sätt skapar du kampanjer som verkligen slår och har effekt.
Vill du veta mer om kontextuell marknadsföring?
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!