Annonser som går rakt in i hjärtat
Inget berör oss mer än det som går rakt in i hjärtat. Och känslomässiga kampanjer som placeras i rätt kontext – det är receptet på ren och skär magi!
Utforska kreativiteten
Vi blir alla mer eller mindre påverkade av det vi ser och hör. Ibland fångar det vår uppmärksamhet såpass att vi stannar upp, andra gånger susar vi bara förbi. Faktum är att vi scrollar hela 90 meter per dag i genomsnitt och då går det fort. För att någon ska stanna upp och se din annons måste du ge dem en god anledning och det måste ske blixtsnabbt. Det är här det visuella spelar en väldigt stor och viktig roll. Det gäller att släppa loss kreativiteten – the sky is the limit!
Oavsett om du är den kreativa typen eller om du anlitar någon som är det, så är det visuella något du bör lägga stor vikt vid. Det har faktiskt visat sig att
- 90 % av allt det hjärnan bearbetar är visuellt
- 65 % lär sig något snabbare om det presenteras visuellt
- vi bearbetar visuell information 60 000 gånger snabbare än text.
Detta talar sitt tydliga språk: visuella element i annonser kan ha en enorm betydelse för om du blir ihågkommen eller inte. Utnyttja det visuella för att fånga användarens uppmärksamhet och bygg ett oförglömligt varumärke.
Fånga uppmärksamheten omedelbart
Visuella element är så mycket mer än bara bilder. Utforska gärna hela spektrumet och se vad som fungerar bäst för ditt varumärke. Kan det vara så att en video fungerar bättre än en bild – och hur är det med musik? Forskning visar att människor reagerar blixtsnabbt på ljud och rörelse. Därför är det föga överraskande att video i bannerannonser har skyhög synlighet. Det är bevisat.
Värt att nämna är att det alltför ofta produceras videor som inte är begripliga utan ljud. Kom ihåg att alla inte har ljud på när de surfar. Se därför till att skapa en bra användarupplevelse både med och utan ljud. Dessutom måste du ha en tydlig avsändare och ett budskap som inte drunknar i alltför mycket information.
Kreativitet i rätt kontext
En bra kreativ annons, oavsett om det är en video- eller bildannons, blir inte mer än bara en bra annons om den syns på fel plats. En bra annons förtjänar att få glänsa i rätt kontext!
Med det menar vi en plats där annonsen har hög synlighet, upplevs som värdefull och ger mottagaren en bra upplevelse. En annons som samverkar med en artikel upplevs både ha hög relevans och större trovärdighet utan att för den sakens skull verka påträngande eller störande.
En undersökning som utförts av YouGov visar att
- annonser som placeras i kontext ökar synligheten med hela 45 %
- 24 % fler upplever kontextuella annonser som mer trovärdiga
- 25 % fler vill ha mer information
- 21 % blir mer positivt inställda till annonsören.
Effekten ökar i takt med relevansen: ju mer relevant artikeln är, desto högre blir effekten.
Med andra ord: en annons som är kontextuellt placerad bredvid en artikel med hög relevans kommer att säkra en välförtjänt förstaplats!
Få säsongens smartaste och mest kreativa tips för placering av dina annonser!
Ha koll på dina placeringar – och vad du betalar
Kobler-plattformen är den enda köpplattformen (DSP) på marknaden som är 100 % transparent. Det betyder att du har full kontroll på alla led i hela kampanjen. Inga dolda kostnader, inga dolda placeringar. Du vet exakt vad som sker hela tiden. Denna garanti får du inte med traditionella programmatiska köp via andra DSP-plattformar. Då vet du inte med säkerhet vad som sker med dina annonser eller var de faktiskt visas. Hur ska du då kunna rapportera 100 % av kampanjen?
Med Kobler-plattformen kan du rapportera 100 % av kampanjen. För att göra det enkelt för dig skickar vi varje måndag ut en kortfattad rapport med höjdpunkterna från föregående vecka. Här får du skärmdumpar på kampanjens bästa annonsplaceringar tillsammans med viktiga nyckeltal. Du kan självklart hämta alla siffror själv, antingen direkt i plattformen eller med en enkel API-integrering i ditt rapporteringsverktyg.
Kreativitet + kontext = maximal effekt!
Vill du veta mer om kontextuell annonsering?
Kontakta oss!
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam?
Kontakta en av våra rådgivare.