Fem tips för bättre och säkrare annonsering 2023
Vi avrundar 2022 med en tillbakablick på viktiga händelser som påverkar dig som annonsör. Här är våra bästa tips för bättre och säkrare annonsering 2023!
1. Gör dig redo för europeisk lagstiftning
GDPR fick en trögstart när lagstiftningen trädde i kraft 2018. Datatillsynsmyndigheter i olika länder, i Sverige Integritetsskyddsmyndigheten, ansvarade länge för dess efterlevnad, vilket ofta ledde till långsamma beslutsprocesser. Det senaste året har det skett en utveckling mot mer överstatlig för efterlevnaden av GDPR och det kommer märks av svenska annonsörer. Inhämtning av samtycke är nu harmoniserad över hela Europa och svensk lag följer efter. Europeiska datatillsynsmyndigheter kommer framöver sannolikt göra fler automatiserade kontroller av samtyckesrutor och ofta, och snabbare, utfärda böter.
Vill du ha en helomfattande genomgång av de nya reglerna?
Se inspelningen av Erik Bugges inlägg från i höstas på ANFO:s och Koblers frukostseminarium på temat: Integritet – Vilket ansvar har du som annonsör?
2. Tänk långsiktigt
I år rapporterade Meta, företaget bakom Facebook och Instagram, för första gången sjunkande intäkter. Även Alphabet, som äger bland annat Google, föll kraftigt på börsen efter att ha redovisat sina siffror för tredje kvartalet 2022. De svaga resultaten beror bland annat på att skärpt lagstiftning ger företag mindre tillgång till personlig data, vilket gör att deras affärsmodell fungerar sämre.
Detta visar att kortsiktiga lösningar kan kosta även stora och mäktiga företag som Meta och Alphabet dyrt. Att kämpa för att bevara en reklammodell baserad på personuppgifter under strängare bestämmelser om integritetsskydd är inte hållbart. Det är ett lopp annonsörer inte kan vinna.
Som annonsör bör du ifrågasätta de lösningar som presenteras på lång sikt och om data från förstapart framöver kommer att vara en hållbar lösning givet strängare lagstiftning. Genom att respektera kundernas rätt till personlig integritet arbetar man också för en sund konkurrenssituation. Alla annonsörer kommer till dels av detta.
Kanske är 2023 året då ditt företag ställer om till en vardag utan cookies?
3. Betona kvalitet vid bedömning av effekt
En färsk undersökning från Universitetet i Sydöstra Norge visar att varumärken löper en risk när de jagar räckvidd och exponering med traditionella reklamlösningar. Konsumenter blir ofta irriterade och misstänksamma när de upplever att de spåras och övervakas av sociala medier och varumärken som annonserar där. Detta skapar en negativ inställning till varumärket.
År 2022 har lärt oss att även när det kommer till effekt är det klokt att ha ett långsiktigt perspektiv. Istället för att välja annonslösningar som enbart tar hänsyn till flest visningar och klick per krona bör du titta på vad du sitter med. Med kontextuell annonsering har du full kontroll över innehållet och sammanhanget budskapet presenteras i. Relevant innehåll förstärker varumärkets budskap. Budskapet träffar rätt målgrupp samtidigt som de redan är koncentrerade och intresserade av ämnet som konsumeras.
Koblers kontextuella plattform ger annonsörer full transparens. Du kan följa kampanjen i realtid och med säkerhet veta att ditt varumärke inte har eller kommer att dyka upp i ett sammanhang som kan ge upphov till skadliga associationer. Detta är kvalitetsreklam som bygger goda och varaktiga relationer med kunderna.
4. Ta socialt ansvar på allvar
I en värld som många upplever blivit mer oförutsägbar och osäker är det viktigt att vi som annonsörer tänker på hur vi kan bidra till ökad stabilitet. Företag har ett etiskt ansvar att se till att deras verksamhets agerande inte skadar andra. Ett exempel är användning av lokaliseringsdata, som vi det senaste året sett missbrukas i Rysslands krig mot Ukraina. Det är därför viktigt att de annonstjänster du använder inte använder platsdata från mobiltelefoner. Vi tror att traditionella annonsmodeller ligger till grund för de utmaningar vi ser idag, där annonsering hjälper till att finansiera desinformation på sociala medier.
Konsumenter blir irriterade när företaget försöker använder deras personuppgifter för att övervaka och bombardera dem med reklam. Utformningen av samtycke som många företag publicerar dem idag är ett bra exempel. Företag som vill ha en sund hållbar utveckling och vara lönsamma måste visa att de bryr sig om både kunder och samhälle.
5. Se fram emot nya möjligheter under det kommande året!
När strängare regler driver ny teknik och nya annonslösningar framåt erbjuder framtiden möjligheter att kommunicera på ett bättre och mer effektivt sätt. Det är bra för annonsörer, konsumenter och samhället i stort.
Även på Kobler ser vi fram emot nya framsteg. År 2022 fick Kobler, som den enda kontextuella annonsören, tillgång bakom betalväggarna hos alla förlag i Norge och Sverige. Det ger våra kunder möjligheten att annonsera i innehöll över olika medier. Vår tjänst har också integrerats direkt med de flesta förlagen. Detta ger oss bättre kontroll, vilket kommer till fördel för annonsörer. Till nästa år gör vi förbättringar av plattformen för att göra den ännu mer exakt, ger en ännu bättre användarupplevelse och gör det lättare att optimera kampanjer för att nå annonsörers mål.
Kobler växer också kraftigt och i år etablerade vi oss i Nederländerna. Nästa år ser vi fram emot att gå in på tre till fyra nya marknaden, med Danmark som den första. Det kommer att ge våra kunder en mer sömlös reklamupplevelse i fler länder.
Vi hoppas att du vill följa med oss på resan.
Vill du veta mer om kontextuell marknadsföring?
Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!