Det sårbara varumärket
Säkerhet är ett hett ämne som kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Säkerheten påverkar oss alla i stort sett allt vi gör. I den här artikeln ska vi titta närmare på vad säkerhet betyder för varumärket.
Säkerhet spelar en viktig roll för alla delar av samhället, oavsett om det handlar om hur vi interagerar med andra människor eller vår användning av olika digitala system.
Som ansvarsfulla marknadsförare är det avgörande att värna om varumärket. För att lyckas med denna uppgift måste vi fokusera på den grupp som faktiskt har den bestämmande makten, nämligen de människor vårt varumärke är i kontakt med. För det är upplevelsen av att möta varumärket som avgör om det uppfattas positivt eller negativt, trovärdigt eller opålitligt.
Det som bidrar till att avgöra om din produkt väljs framför någon annans.
Vikten av varumärket
Ett varumärke handlar om mer än bara produkten du säljer. Det är känslan som mottagaren sitter kvar med som är avgörande. Nyckeln till framgång inom varumärkesbyggande är att skapa positiva känslor kopplat till varumärket.
En konsument har ett antal dagliga kontakter med olika varumärken. Det är viktigt att optimera dessa tillfällen för att skapa bästa möjliga upplevelse för mottagaren. Det är många variabler som påverkar. Det kan handla om allt från kundmottagning, utbildningar, hemsidor, referenser både från befintliga kunder, men även de egna medarbetarna; Är de bra eller dåliga ambassadörer? Hur uppfattas webbplatserna? Är de enkla och informativa och hur smidigt är det för kunden att genomföra ett köp? Hur är det med reklamen för varumärket, hur upplevs det?
Summan av erfarenheterna från var och en detta ligger till grund för hur ett varumärke upplevs. Vi ska titta närmare på den del som berör de flesta marknadsförare, nämligen annonsering.
Annonser utom kontroll
Att ha överblick och kontroll gör att du har inflytande över dina kampanjer, känner till siffrorna och kan med säkerhet veta om en kampanj har varit framgångsrik eller inte. Men vet du var alla dina annonser hamnar och i vilket sammanhang de placeras? Om du inte gör det så har du inte heller den kontroll du behöver för att värna om varumärket.
Okontrollerade annonser är ofta anledningen till att folk säger att de inte gillar annonser, trots att de får riktade annonser. Många säger att de känner sig förföljda, övervakade och bombarderade med vad de uppfattar som irrelevant reklam. För trots att de kanske var i målgruppen för ett nytt kylskåp förra veckan, så är de knappast det när de redan köpt ett denna vecka. Även om sådana annonser kanske inte gör så stor skada, vill man som varumärke inte skapa irritation i onödan.
I värsta fall kan resultatet av en malplacerad annons upplevas som stötande, oavsett hur välmenande den var från början. Till exempel om en annons för kreditkort hamnar på en artikel som skriver om personer som hamnat i skuldfällor eller annonser för grillar som dyker upp på en artikel om en nedbrunnen ladugård.
Alla kan ha otur, men flera sådana incidenter kan vara skadligt för varumärket.
Hur du skyddar ditt varumärke
Kontextuell annonsering är en bra lösning för att undvika det. Det handlar om att placera annonser på artiklar som är relevanta för ditt budskap. När du annonserar kontextuellt når du även målgruppen när de är i rätt läge, rätt mindset. Om du säljer försäkringar så är det högst sannolikt att någon som läser en artikel om barnuppfostran själv har barn och behöver en barnförsäkring.
Kontextuell marknadsföring handlar om att annonsera säkert och effektivt, utan användning av personuppgifter och utan att kompromissa med resultatet. När annonser placeras i ett sammanhang där innehållet passar in så upplevs annonsen inte påträngande, istället kommer den att kännas som en naturlig del av innehållet och budskapet förstärks. You Gov's mätningar av kontextuella kampanjer visar att annonser som placeras kontextuellt har upp till 750 % mer effekt än vanlig digital annonsering styrd med data.
Undvik olämpliga placeringar
För att vara helt säker på att du inte hamnar på redaktionella artiklar som du inte vill att ditt varumärke ska förknippas med har vi ett eget inbyggt filter som säkerställer att ingen av dina annonser hamnar på artiklar om krig, mord och liknande. Dessutom kan filtret skräddarsys efter dina önskemål.
100 procent transparent
För att veta att varumärket är säkert hela tiden är det viktigt att du med säkerhet vet var dina annonser hamnar. Det hjälper inte att ha bra siffror på 60 procent av annonserna, när man inte vet var resten hamnade. I Kobler-plattformen har vi en 100 procent transparent lösning som gör att du kan följa din annonsering hela vägen, från början till slut. Du vet var, när och på vilket sätt dina annonser synts. Systemet tar även automatiska skärmdumpar, så att du kan se hur väl annonserna matchar innehållet.
Ta kontroll över annonseringen så gör du ett viktigt bidrag till att stärka och bevara styrkan i varumärket.
Vill du veta mer om kontextuell marknadsföring?
Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!