Gustav Sporre på Bizkit Havas om kontextuell annonsering
– Kontextuell placering kommer alltid vara relevant för marknadsföring.
Inför jul och det stundande årsskiftet pratar Kobler med Gustav Sporre, Programmatic Team Leader på Bizkit Havas, om samarbetet med Kobler och hur han ser på kontextuell annonsering. Bizkit Havas är en medie- och kommunikationsbyrå och del i det globala nätverket Havas, som verkar i mer än 100 länder och är ett av de största nätverken inom marknadsföring. Ur ett globalt perspektiv är de alltså centrala för övergången från cookies till alternativa lösningar.
Berätta om dig själv och din position på Bizkit Havas
– Mitt namn är Gustav Sporre. Jag har varit på Bizkit Havas i snart 1,5 år och sitter på rollen som Programmatic Team Leader.
Hur länge har du samarbetat med Kobler?
– Vi var i kontakt med Kobler redan innan jag började på Bizkit, men det var först några månader in på nya arbetsplatsen som jag fick chansen att testa deras plattform. Nu skulle jag säga att vi haft ett löpande samarbete i snart ett år.
Använder du mycket kontextuell marknadsföring för kunder?
– Kontextuell marknadsföring blir allt viktigare ju närmare den definitiva cookie-döden vi kommer. Med det sagt finns två anledningar att testa kontextuell marknadsföring genom Kobler. Antingen har vi en kund som själva trycker på och tycker att relevanta placeringar är viktigt för dem. Då är plattformen som i realtid visar var annonserna kommer synas bra. Gillar man inte annonsens placering eller vill addera något är det gjort i en handvändning. Alternativt är det en kund som i förberedande syfte vill arbeta mindre med cookies och då är ett transparent kontextuellt verktyg väldigt nyttigt.
Hur tror du annonsmarknaden kommer att förändras i framtiden?
– Svår fråga. Branschen rör sig mot en framtid utan cookies, men så länge saker går att mäta och kontrollera kommer användningen av det att fortsätta. En tillbakagång till kontextuella placeringar har länge varit den långsiktiga lösning som jag har sett. Nu börjar det enligt mig pratas mer om olika ID-lösningar, men tekniken bakom det vågar jag inte ge mig in och prata om.
– Men två saker vågar jag säga med säkerhet – kontextuell placering kommer alltid vara relevanta för marknadsföring som helhet och att förstapartsdata är och kommer bli allt mer viktigt för en digitalmarknadsförare.
Hur ska annonsörer hantera personuppgifter i framtiden?
– Ha koll på den data du själv äger och utforma smarta marknadsföringsstrategier efter dina mål och förutsättningar. Din egen data är otroligt värdefull och det är lika bra att använda den på ett så bra sätt som möjligt.
Hur ska annonsörer förbereda sig för en framtid utan data från tredje part?
– Det är otroligt viktigt att veta vad det kommer innebära för er som annonsör. Fråga era byråer och rådgivare om hur de ser på en framtid utan tredjepartsdata, vilka problem och framför allt vilka möjligheter som kommer ur detta. Stoppar man huvudet i sanden och tänker att det kommer blåsa över riskerar man att stå utan plan eller förståelse den dagen du själv får frågan.
Tack Gustav för att du tog dig tid att prata med oss här på Kobler!
Vill du veta mer om kontextuell marknadsföring?
Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98