Marknadsföring i svåra tider
Nyheterna idag domineras av energikrisen, skyhöga elpriser, inflation, räntor, krig och instabilitet i världen. Det är många samtida utmaningar som har inverkan på konsumenternas och företagens ekonomiska situation.
Annonsörer behöver hitta ett sätt att nå ut med sitt budskap till den tilltänkta målgruppen, även när den behöver prioritera hårdare. Läs vidare för Koblers tips på marknadsföring under tuffa tider.
Använd din marknadsföringsbudget effektivt
När ekonomin går ned är det särskilt viktigt för annonsörer att inte slösa sina budgetar på ineffektiv exponering. Här kan Koblers rådgivare hjälpa till.
När cookie-döden gör användning av tredjepartsdata mindre precis hjälper Koblers plattform dig att kontextuellt nå de konsumenter som redan är intresserade av ditt budskap. Detta gör vägen till konvertering kortare. När kunder möts av en kontextuellt placerad annons känner sig så många som 25 procent1 fler att de tillhör rätt målgrupp.
Koblers plattform är även helt transparent och ger dig som annonsör full kontroll. Du ser i förväg vilka objekt som är relevanta för din kampanj och du kommer löpande att kunna se alla artiklar som dina annonser visats i. Detta givetvis i kombination med antal klick, visningar och mediakostnaden. Du som annonsör kan känna trygg i på att din marknadsföring med precision riktas mot rätt målgrupp och skapar värde för ditt företag.
Investera i ditt varumärke och lojala kundbas
Under en konjunkturnedgång kan det vara lockande att prioritera konvertering och aktiviteter som genererar försäljning direkt. Vi vill dock uppmana dig att i strävan på försäljning inte glömma ditt varumärke. Ett starkt varumärke skapar kundlojalitet och ger i längden billigare annonsering. I många fall är det dessutom mer kostnadseffektivt att behålla redan befintliga kunder, än att skaffa nya. Vårda ditt varumärkes lojala kundbas under utmanande tider och förse dem med relevant innehåll och erbjudanden de kan ha glädje av.
När det kommer till att skapa starka och långvariga relationer med såväl nya som existerande kunder är kontextuell marknadsföring till hjälp. Medan datadriven annonsering ofta irriterar och kan ge kunder en negativ bild av annonsören2, svarar hela 33 procent fler att de blir mer positivt inställda till annonsören när annonsen sätts i en relevant kontext3.
Undvik negativa artiklar – eller använd dem till din fördel
Konjunkturnedgångar återspeglas alltid i nyheter där negativa frågor dominerar och såväl gamla som nya ord dyker upp för att beskrivs en svår situation, som nyfattig, krympflation och stagflation. Annonsörer bör vara medvetna om hur negativ mediabevakning kan komma i vägen för att nå ut med budskapet i marknadsföringen. I Koblers plattform uppdateras känslighetsfiltret direkt när nya ord introduceras och som inte ska associeras med ett specifikt varumärke. Koblers rådgivare kan hjälpa dig att undvika negativa artiklar eller använda dem på ett sätt som stödjer ditt budskap.
Matkedjan Lidl är ett bra exempel på en aktör som lyckats med det sistnämnda. Med hjälp av Kobler används nyhetsartiklar om stigande matpriser för att Lidl ska nå ut med budskapet att de erbjuder mat av hög kvalitet till låga priser. Likaså exponeras kampanjen i nyheter som rör människors privatekonomi i stort, som den högaktuella frågan om elpriser, regeringens kommande elprisstöd och hur höjda räntor påverkar hur mycket pengar som finns kvar i plånboken.
Ett annat exempel där annonsören valt exponering i negativa artiklar är House of Control, som gör mjukvara för att ekonomiansvariga på företag enklare, mer precist och kostnadseffektivt ska kunna hålla koll på bolagets finanser. Annonsen visas i kontexten av en artikel som talar om en utdragen recession under 2023, där lösningar som den House of Control erbjuder kan vara ett viktigt verktyg för företag att rida ut stormen.
Slutligen vill vi även dela med oss av de uppmuntrande resultaten från Anfos senaste undersökning4 i Norge, som tyder på en viss optimism i branschen. Undersökningen visar att många annonsörer ser ljusare på framtiden idag än för några månader sedan. Medan mätningen i augusti 2022 visade att hela 84 procent fruktade en nedgång av den norska ekonomin under de kommande 12 månaderna, är samma siffra i januari betydligt lägre 62 procent. Likaså tror 23 procent att den norska ekonomin under samma period förbättras, att jämföra med blott 5 procent i augusti 2022. Samma trend gäller förväntningarna på ekonomin i den egna verksamheten.
Vill du veta mer om kontextuell marknadsföring?
Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!