Gör dig redo för höstens annonsfest
Hösten kommer ofta lite plötsligt. Rätt var det är blir morgnarna kalla och naturens färger skiftar från grönt till vackra gulröda toner.
Vi kan ändå njuta av varma dagar innan temperaturen sjunker igen fram emot kvällen. Jaktsäsongen är redan igång och om någon månad är det dags för årets höstlov! Detta är möjligheternas tid, vi gör oss klara för en helt galen annonshöst!
Den tid då höstlovet innebar att barnen var lediga från skolan för att plocka potatis är förbi sedan länge. Nu är höstlovet för många ett skönt avbrott innan vintern slår till. Det är en mellantid som bjuder på stora variationer och ett brett spektrum av möjligheter. Det är en tid då du lika gärna kan uppleva härliga dagar till sjöss som njuta av höstens färger i skogen. Vad sägs om att bo i ett trädhus, ett tält mitt i vildmarken eller bara ta en tur till en äventyrspark med hela familjen? Varför inte unna er lite lyx på ett spahotell? Möjligheterna är många – vid den här årstiden kan absolut allt passa!
När spännvidden är stort innebär det enorma möjligheter för de allra flesta branscher. Vi har samlat några förslag vi hoppas kommer att inspirera dig till hur du bäst kan utnyttja den här tiden. För när spännvidden är stor är också möjligheterna många.
Livsmedelsbranschens eldorado
Det är inte bara spännande turer vi kan glädja oss åt, hösten är också rätt tid för de matglada! Den här årstiden skördar vi alla läckra delikatesser naturen har att erbjuda. Det dröjer enligt traditionen inte länge förrän vi kan se fram emot ett antal olika nationella och internationella dagar inom livsmedelsindustrin. Snart har vi äpplets dag, kanelbullens dag, kaffets dag, skolmjölkens dag, vegetariska världsdagen, gräddtårtans dag, äggets dag, grötens dag, äppelmustens dag, räkmackans dag, fetaostens dag, grynkorvens dag, internationella vegandagen, kladdkakans dag, ja, till och med frysrätten har sin egen officiella dag, och sist men inte minst, för att samla ihop det hela har vi också en måltidens dag.
Vi har mycket att se fram emot! Både när det gäller höstens läckra delikatesser, och inte minst är det en unik möjlighet att utnyttja nyhetsbilden på ett kreativt och spännande sätt.
Bama vet akkurat hvor de skal ta ut sine “agurknyheter” med målrettet kontekstuell annonsering.
Höstens miljöhöjdpunkt
Det är inte bara livsmedelsindustrin som kan ta annonseringen till nya höjder denna höst. Den 14 september drog WWF igång Baltic Stewardship Initiative i en satsning att rädda Östersjön från övergödning. Det är ett högaktuellt och otroligt viktigt tema som det skrivs mycket om, och vad betyder det? Jo, en unik anledning för alla företag som vill visa upp sin miljöprofil och öka sin synlighet. Här är det bara att kasta sig på höstens stora miljövåg!
Skapa stämning både ute och inne
Denna årstid innebär också mycket fokus på trädgården och terrassen som ska städas och plockas undan inför vintern. Uteplatserna fylls av vackra plantor som tål kylan och stämningsfulla ljuslyktor som lyser upp och skapar en skön atmosfär på hösten.
Det är inte bara uteplatsen som ska rustas inför vintern. Den allt kallare årstiden innebär också ett utbyte av hela garderoben! Ut ska sommarens pasteller och in ska höstens skyddande tröjor. För när höstmörkret sänker sig finns det inget bättre än att krypa upp i en stor inbjudande soffa med en varm och skön pläd, en rykande kopp choklad och en spännande ljudbok i örat medan du njuter av värmen och lågorna från braskaminen omgiven av höstens vackraste lyktor.
Detta är en höst full av möjligheter! Behöver du lite bra idéer om hur du kan placera dina annonser på ett bra, kul och inte minst smart kontextuellt sätt?
Ta kontakt med oss! Våra duktiga rådgivare har massor av bra idéer 🙂
God annonshöst!
Kobler matcher människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!