Kontextuellt som en del av mediamixen
Vi på Kobler älskar kampanjer som är specifikt utformade för sammanhanget och där annonsören fördelaktigt lyckas matcha annonsinnehållet med nyhetsinnehållet i en artikel.
BigOne, Phonect och Coop Kaffe är bara några av många exempel på den här typen av kampanjer. Vill du ge dina kampanjer extra skjuts, är den kontextuella annonseringsplattformen ett klokt tillskott till mediamixen.
Kontextuell annonsering – så når du rätt del av målgruppen
Med kontextuell annonsering har du möjlighet att förstärka ditt budskap och rikta det mot exakt rätt målgrupp. Vi strävar efter att nå den i gänget som alltid blir rådfrågad när någon ska köpa en ny bil, och den man helt självklart vänder sig till när man ska sätta ihop middagsmenyn inför 40-årsfesten. Experten i kompisgänget, den som har koll, och den som är mest intresserad – det är den du vill nå med dina annonser. Genom att synas i sammanhang och kontext där den här personen rör sig, kan du se till att nå rätt.
Låt oss ta upp ett konkret exempel. Norska dagligvarujätten Meny ska sätta sin kampanj för julmat. De vill nå så många som möjligt, samtidigt som de vill nå matentusiasterna. För det är just de verkligt matintresserade som har högst trovärdighet och möjlighet att påverka andra, när de under middagen med vänner berättar att de tänker köpa sin julskinka från Meny i år.
När du förstärker din kampanj med kontextuell annonsering säkrar du att den här inflytelserika delen av målgruppen verkligen blir nådd.
Taktisk kampanj ger dubblad synlighet
Kontextuell annonsering bör vara din första aktiveringskanal. När du annonserar kontextuellt visas dina annonser bara i relevanta artiklar, där de uppfattas som en naturlig del av innehållet.
Jämfört med beteendestyrd annonsering ger kontextuell annonsering:
- 50 % ökad synlighet
- Dubbelt så många annonsklick
- Dubbelt så många sidvisningar
- 6 gånger högre konverteringsprocent
- Halverad avvisningsfrekvens
Av den här anledningen bör alla dina taktiska kampanjer förstärkas genom kontextuell annonsering. Vill du veta mer om hur du kan få ut så mycket som möjligt av dina annonser?
Kobler matchar människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!