Integritet och hållbarhet – grundläggande mänskliga rättigheter
Hållbarhet är något vi alla har en relation till, oavsett om det handlar om maten vi äter eller hur vi källsorterar. Men hållbarhet handlar om så mycket mer, inte minst om mänskliga rättigheter och integritet. Utan integritet fallerar ett hållbart näringsliv.
Flera gånger om dagen, varje dag, delar vi våra personuppgifter. Uppgifterna samlas in och säljs vidare och har länge varit en guldgruva för många företag. Både för småföretag och stora giganter som Google och Facebook. Att personuppgifter har ett enormt ekonomiskt värde råder det inga tvivel om. Många av de företag som bygger sin verksamhet på personuppgifter hade troligtvis sett helt annorlunda ut i dag om de inte hade haft tillgång till all information om oss.
Eftersom tredjepartsdata är på väg att försvinna helt anser en del att vi riskerar att få en dålig användarupplevelse. Vi tror på raka motsatsen. Det fanns goda skäl att införa en lagstiftning för att skydda oss mot att våra personuppgifter säljs vidare. För trots att vi kanske inte tänker att vi själva berörs i så hög grad finns det en mörk baksida av myntet som långt ifrån värnar om individen.
Men ger då insamling av personuppgifter ger en bättre användarupplevelse? Ja, på ett sätt, om du inte har något emot att vara övervakad och att dina vanor och personuppgifter sprids vidare för att ge dig den där goda upplevelsen. Vi anser dock att integritet och användarupplevelse kan gå hand i hand med hjälp av kontextuell annonsering.
Användarupplevelse vs integritet
Visst kan man ibland bli förvånad över hur mitt i prick en annons är, som om ”någon” kan läsa dina tankar? Oavsett var du rör dig på nätet är det alltid denna någon som följer dig. Visst är det lite läskigt när man tänker på det, men så är det faktiskt i dag. Företag som Google och Facebook samlar kontinuerligt in data för att skapa profiler om oss alla – från vilka intressen du har till var du står politiskt, vilken sexuell läggning du har, din kultur och mycket annat. De annonser du ser i ditt flöde styrs av avancerade algoritmer som baseras på dessa insamlade personuppgifter.
GDPR och hur reglerna efterlevs
Personuppgifter har, trots att de omfattas av GDPR-regelverket, visat sig vara så pass lukrativa att många är villiga att tänja på gränserna för vad som är lagligt och inte. Många av de största företagen verkar inte låta sig skrämmas av skyhöga böter. Så länge vinsten är större än företagets förlust och med eventuella böter kör vissa företag på som de själva vill. Företag som rör sig i gränslandet mellan det som är lagligt och inte, och företag som bryter mot lagen, är också de som tjänar mest på det. Det visar siffror från norska integritetstillsynsmyndigheten Datatilsynet.
En av de största utmaningarna i vår egen bransch är att man utanför EU i regel tar lättare på vår europeiska GDPR-lagstiftning. Större företag med stora arkiv med personuppgifter blir närmast enväldiga och tvingar resten av branschen att anpassa sig till deras modell. En modell som vi vill hävda helt och hållet saknar stöd för ett hållbart näringsliv.
GDPR är ett regelverk som skyddar
GDPR är inte en lagstiftning som är avsedd att göra det svårt för folk och företag att bedriva sina verksamheter. Lagen infördes eftersom man såg stora övertramp i människors rättigheter. Av den anledningen behövdes lagar och regler för att ge var och en av oss det vi har rätt till: skydd av vår integritet.
Vi har alla ett ansvar för integritet och hållbarhet
Vi anser att vi alla måste värna om vår integritet; inte bara vår egen, utan alla människors. På Kobler är vi mycket engagerade i att värna om människors integritet. Därför gör vi det möjligt för marknadsförare att annonsera på rätt sätt utan att ”förfölja” sina potentiella kunder och utan att det sker på bekostnad av resultatet. Vi tar vårt ansvar och gör vad vi kan för att värna om allas integritet. Då finns goda förutsättningar för ett hållbart näringsliv!
Vill du veta mer om integritet och hållbarhet? Eller vill du ha inspiration och konkreta råd kring hur du kan kommunicera hållbarhet i ditt företag? Då får du inte missa årets hållbarhetskonferens i Oslo – Green Camp!
Datum: 28 april 2022
Plats: Klingenberg kino i Oslo
Klicka här för att kolla in programmet, föreläsare och registrera dig!
Vill du veta mer om kontextuell annonsering?
Kontakta oss!
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam?
Kontakta en av våra rådgivare.
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98