Intervju med Per Scavenius från norska reklambyrån Morgenstern
Att Per Scavenius skapar kreativa koncept som ger kunderna stor uppmärksamhet råder det ingen tvekan om. Vi fick en pratstund med honom för att höra mer om de kreativa processerna och vad han anser om kontextuell marknadsföring.
“Vi är väldigt nöjda med Kobler”, berättar Per Scavenius när vi inleder vår digitala pratstund. Per har varit verksam inom mediebranschen i många år och fick först höra talas om Kobler när han var marknadschef på Verisure.
“Jag upptäckte plötsligt att försäkringsbolaget Homely annonserade om billigare försäkringar intill en artikel som handlade om Verisure. Det var såklart inte bra för oss på Verisure som inte ville förlora kunder till en konkurrent. När jag fick reda på att Homely tog hjälp av Kobler för placeringen av sina annonser ringde jag direkt upp Josefine Aamot, senior rådgivare på Kobler. Det blev starten på vår affärsrelation som jag senare tog med mig till Morgenstern”, berättar Per.
Per Scavenius jobbar i dag som rådgivare på Morgenstern – en reklambyrå som är känd för sina kreativa tjänster. Utöver medietjänster erbjuder de också sina kunder helhetslösningar. På det sättet får de också ett mer enhetligt ägarskap gentemot kunden och deras processer.
“Förutom att ha ett bra kreativt koncept anser vi att många gynnas av kontextuellt relevanta medietjänster eftersom det kan ge större genomslag. Detta är grunden till att vi gärna rekommenderar enskilda kunder kontextuell annonsering via Kobler”, fortsätter Per.
Han hänvisar till sina kunder Widerøe, PowerOffice och Tomra, som alla har fått fina placeringar och mycket goda kampanjresultat.
”Mental tillgänglighet gör att vi vinner kunder på lång sikt och samtidigt ser vi att vi faktiskt också vinner över dem på kort sikt! Ta till exempel Widerøe, som efter det att vi ändrat kampanjkonceptet nu är synliga på den norska marknaden där de också erbjuder sina tjänster. De rankar inte bara högt på synlighet, de säljer också fler biljetter än tidigare! Just det att vi fokuserar på att bygga mental tillgänglighet ökar sannolikheten för att kunder väljer Widerøe nästa gång de ska ut och flyga.”
Vad är viktigt för dig att fokusera på inför en kampanjstart?
Vi fokuserar på att skapa en bra grund som vi anpassar och bygger vidare på för att rikta kampanjerna. En viktig del i vårt arbete är att anpassa kampanjerna så att tidpunkten blir perfekt. Widerøe är ett bra exempel på detta. Widerøes övergripande kampanjkoncept går ut på att skapa den där ”bra känslan” för sina destinationer. Här trattade vi ner det ännu mer och placerade annonserna om Bergen bredvid artiklar som handlade om Erna Solbergs avgång som statsminister i höstas. Det blev en riktig Bergen-kampanj eftersom det är därifrån Erna Solberg kommer och nu flyttat tillbaka till.
Ett annat exempel är PowerOffice, som är en av våra senaste kampanjer. Här skapade vi en PowerOffice-läsplatta som lovar att råda bot på redovisningshuvudvärk och riktade in den kontextuellt på alla artiklar som handlar om allt möjligt inom redovisning. På det sättet vet vi att vi når ut till målgruppen i rätt tid och på rätt plats!
För vilka tycker du att kontextuell annonsering passar bäst?
Alla har nytta att vara relevanta ur ett kontextuellt perspektiv; det gör annonsen mer effektiv och ger den ännu större uppmärksamhet. Med video i banner, som vi bland annat producerat för Widerøe, ser vi att annonserna får mycket lång visningstid. Vi vill att våra kunder ska vara tillgängliga när annonserna är relevanta och därför rekommenderar vi att de använder Kobler för placering av sina annonser.
Kreativitet i rätt kontext är den optimala kombinationen!
Vi utvecklade nyligen en kampanj för Tomra med målet att få in fler jobbansökningar. Här utgick vi från ett varumärkesperspektiv genom att anspela på plast i havet på olika sätt. När annonserna placeras i kontext får de maximal effekt.
Hur ser en framtid utan cookies ut?
Jag tror att kontextuell annonsering krävs för att vi ska nå kunder i framtiden. Dessutom tror jag att vi måste hitta nya lösningar för att kunna generera mer data som vi själva äger. Att det kan vara en utmaning ur ett användarperspektiv är jag väl medveten om, avslutar Per.
Tack till Per Scavenius och Morgenstern för bra insikter och lärdomar.
Vi önskar Per och Morgonstern lycka till med spännande bidrag till ANFO Effekt där de berättar mer utförligt om sin fantastiska resa och effekten de uppnått med sina kunder under 2021!
Vill du veta mer om kontextuell annonsering?
Kontakta oss!
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98