Så fungerar Koblers programmatiska annonsering
I samma ögonblick som en artikel publiceras jobbar man snabbt bakom kulisserna för att koppla ihop den med en lämplig annons. Vi förklarar vad som faktiskt händer här på ett enkelt och lättförståeligt sätt.
Kobler levererar kontextuell kommunikation genom att länka reklambudskapet till redaktionellt innehåll. Våra robotar genomsöker så många som 30 000 artiklar om dagen, vilket gör att våra annonsörer kan synas på en artikel inom några minuter efter att den har publicerats.
Programmatic i Kobler
Genom Kobler kan du köpa annonsplaceringar på säkra webbplatser, med ett enkelt system. Allt du behöver veta är vilken målgrupp du vill nå och sedan anpassa budskapet i annonsen därefter.
Istället för att beställa ett visst antal visningar från ett media kommer köpet av annonsvisningar att ske genom en programmatisk process i vår plattform. Hur detta går till kan vara lite komplicerat att sätta sig in i, men vi har gjort det enkelt och förklarar här grunderna i processen i bara tre steg.
Hela processen - kort förklarat
1. AdServer + DSP
Annonsören behöver först och främst en Ad Server där annonserna laddas upp. Vidare används en DSP (demand-side platform) som i detta fall är Kobler. Kobler gör det möjligt för annonsörer att köpa annonsvisningar över annonsbörser.
2. Kontroll av innehåll
När en artikel visas för en läsare kommer det att finnas ett meddelande till annonsbörsen och vidare till Kobler och andra aktörer om att du kan buda på annonsplaceringarna (budförfrågan). När Kobler får meddelandet kontrolleras innehållet i den publicerade artikeln. Om vi inte redan är bekanta med artikeln kommer den att laddas ner så att vi kan lägga bud nästa gång någon läser den.
Totalt tar hela processen, från det att en artikel publiceras tills budgivningen kan starta, bara ett par minuter.
3. Budförfrågan
Sedan kollar vi om det finns annonser i vår bas som matchar artikeln så vi kan lägga bud. I budgivningsprocessen görs en sökning i vår databas på aktiva kampanjer och sökord (Content target), som matchar artikelns innehåll.
När länken har hittats svarar vi på budförfrågan med följande:
1. Vilket material du vill visa
2. Hur mycket är vi villiga att betala för visningen
På så sätt ser vi till att artikeln som erbjuds är så relevant som möjligt för kampanjen.
Själva budförfrågan, från det att vi får in förfrågan tills vi lägger ett bud, tar mindre än 100 millisekunder.
Vill du veta mer om kontextuell annonsering?
Kontakta oss
Vi matchar
annonser till
rätt kontext
Fick du inte svar på vad du undrade och behöver en hjälpande hand?
Kontakta vårt Customer Support-team!