Arbeta effektivt med målsiffror för varumärke
I förra månadens blogginlägg från Customer success tipsade vi om hur man kan arbeta med målsiffror för att förbättra CTR och antal visningar. Den här månaden tar vi en titt på några av de mjukare målsiffrorna, som ofta säger mer om engagemanget kring varumärket, än om konverteringar och trafik.
Viewability och engagement
Viewability och engagement är bra parametrar för att säga något om kvaliteten på visningarna av annonserna. Dessa är förmodligen tillgängliga där dina annonser hostas. Om Kobler är ansvariga för ad-hostingen kan vi erbjuda en viewabilityrapport från Adform. Där får du siffror på genomsnittlig viewability tid, vilket är särskilt relevant för video- in-banner. Genomsnittlig mouse-over-time visar hur länge muspekaren har hållit över annonsen. Detta ger goda indikationer på andelen kvalitetssäkrade visningar som har fångat läsarens uppmärksamhet. Engagement ger övergripande information om hur läsaren har interagerat med annonsen genom klick, mouse-over, visningar, samt aktivering av Play, paus etc. för videobanners.
Dessa parametrar ger värdefull information om hur själva annonserna fungerade. Jämför du även detta med kampanjer från andra tjänster, eller olika styrningar du använt i Kobler, får du också en indikation om hur kontexten påverkar hur dessa målsiffror presterar.
Trafikens kvalitet
Vi rekommenderar att du använder UTM tails för att följa trafiken från Kobler och jämföra den med andra. För att se rätt antal klick och visningar bör du alltid utgå från den DSP du kör från, som i det här fallet är Kobler. Du kan lita på att Koblers DSP visar det korrekta och faktiska antalet visningar och klick. Om du mäter trafiken vidare på sidan med ett analysverktyg, uppmuntrar vi dig att titta på kvaliteten på detta vid Bounce rate och Time spent on site. Vi får ofta feedback om att bounce rate (frekvensen av de som lämnar hemsidan efter första sidvisning) är lägre bland besökare från Koblers vyer, och att tiden som spenderas på sidan är längre, än den övriga trafiken.
Relevans och brand suitability
I en kontextuell kampanj är relevans ofta den viktigaste aspekten av varumärkesbyggande. Detta är en kvalitet som är svår att sätta målsiffror på, men som man ändå får insikt i hos Kobler.
Beroende på budgeten och antalet visningar kommer kampanjen att få varierande grad av kontextuell relevans. Oftast kommer delar av annonsplaceringarna matcha önskat innehåll med stor precision. Andra delar av innehållet matchar inte nödvändigtvis exakt på kontext, men är ändå varumärkesanpassat (brand suitable) och brand safe.
Kobler ger dig full transparens så att du kan se vilka artiklar kampanjen budar på och vilket innehåll som har dominerat kampanjen. Du får en fullständig överblick över vad du har spenderat större delen av din budget på, vad som fått flest visningar eller flest klick.
Dessutom har vi en skärmdumpstjänst som automatiskt tar skärmdumpar av faktiska artikelvisningar med dina annonser. Dessa är lättillgängliga i appen och kan laddas ner som PDF.
Allt detta ger tillförlitlig information om hur kampanjen matchade innehållet det var inriktat på.
Behöver du hjälp med hur du arbetar med dina målsiffror är du varmt välkommen att kontakta oss.
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Behöver du hjälp med kampanjen?
Kontakta oss gärna!