Arbeta effektivt med målsiffror
När du väl känner till kampanjens mål kan du arbeta strategiskt med de viktigaste parametrarna. Här ger vi några tips på hur du kan optimera för olika målsiffror.
CTR - klickfrekvens
Om det viktigaste målet med kampanjen är andelen klick, är det viktigt att du håller ett öga på både hur content target (CT) och själva annonsen presterar.
Genom att använda flera olika tematiska styrningar parallellt i en kampanj får man en bra jämförelse av hur de olika sammanhangen presterar i förhållande till varandra. Du kan lägga upp nya, avaktivera eller justera styrningar när som helst under hela kampanjperioden.
Använd artikelöversikten i kampanjen för att se vilka enskilda artiklar som får högst klickfrekvens. Detta kan ge värdefull information om vad som fungerar bäst tematiskt.
Kontrollera klickfrekvensen för formaten i varje Ad-group. Om klickfrekvensen är viktigast kan det i vissa fall vara lämpligt att begränsa aktiva format till de som levererar bäst CTR, så länge volymen är tillräckligt hög.
Tips! Testa gärna flera versioner av din annons, så kan du få insikt i hur olika visuella uttryck, Call-to-action (CTA) och budskap presterar.
Om Kobler ansvarar för ad-hosting kan vi hjälpa till med optimering av olika annonsversioner automatiskt efter CTR. Vi kan även A/B-testa och ge en övergripande rapport efter avslutad kampanj som kan ge en bra indikation på vad som fungerar i kommande kampanjer.
Impressions
För att säkerställa så många visningar som möjligt inom ett givet tema är det viktigt att content target uppskattar ett högt antal visningar och att du har så många tillgängliga format som möjligt. De viktigaste och mest använda formaten är:
Mobilformat
320 x 320
Desktop format
640x320
640x360
980x240
Se alla våra format på vår supportsida.
Vi rekommenderar också att du väljer fokus "Low cost per impression" när du skapar content target, om det är viktigt att hålla CPM-nivån låg.
Detta är tCPM (target-CPM): Den genomsnittliga CPM-nivå som kampanjen ska sikta på. Den här funktionen hjälper dig att ställa in en mer exakt CPM baserat på det mål du har satt för din kampanj. Du kan själv styra tCPM eller använda den rekommenderade nivån från systemet genom att välja ett fördefinierat kampanjmål.
Om kampanjen är långsam och inte levererar som önskat på budget, kommer detta att visas genom att spending-linjan blir lila om den ligger något efter. Om kampanjen er tio procent eller mer under budget blir linjen röd. Da kan du öka tCPM, och gärna lägga till fler ord i content target för att för att få fler visningar.
Vi fortsätter nästa månad med fler bra tips och råd om målsiffror från vårt Customer Success-team. Då ska vi titta närmare på varumärkesrelevanta parametrar som synbarhet och kontextuell relevans.
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Behöver du hjälp med kampanjen?
Kontakta oss gärna!