Optimering - Brett för volym eller smalt för relevans?
Hur man skapar ett innehållsmål som både ger hög volym av visningar, samtidigt som man filtrerar på relevant innehåll!
Beroende på ämne kan man i varierande grad uppleva att det inte nämns tillräckligt, eller att det är knepigt att hitta rätt kombination av ord som erbjuder ett bra sammanhang. För att lyckas med en bra balans mellan relevans och volym har vi här några tips.
Tänk inte för bokstavligt
Annonserar du på försäkring behöver du inte söka på ordet försäkring, vilket ofta resulterar i få visningar. En annons för hemförsäkring kommer att kunna lyfta fram budskapet på ett minst lika bra sätt i artiklar som presenterar exakt varför man ska ha en hemförsäkring. I kombination med fastighet, hem, villa, lägenhet etc kan man i ett sådant fall även söka på ord som dränering, vattenläckor, brännskador, rörskador, väggsprickor, mögel och så vidare.
På så sätt kommer artikeln att illustrera problemet och din annons kommer att erbjuda lösningen. Om det finns andra relevanta frågor i nyheterna som talar för din produkt eller tjänst, dra nytta av detta istället för att rent bokstavligt söka på tjänsten eller produkten. Det kan vara nyheter om konkurrenter, prisförändringar på den relevanta marknaden eller andra negativa eller oönskade förhållanden som din annons kan lösa eller direkt svara på.
Säkra alla omnämnanden som nämner dina viktigaste sökord
Vi använder vanligtvis minst två rutor med sökord när vi skapar ett innehållsmål. Detta ökar graden av relevans då minst ett ord från varje ruta måste ingå i en artikel för att få vara med. Vissa ord i din sökning kan dock fortfarande vara så specifika att du vill erbjuda allt som nämner just detta ord, utan att använda stödord. Då är tricket att placera detta ord i båda rutorna. I exemplet nedan kommer ordet IPCC att fungera som ett fristående sökord och du kommer at lägga bud på allt som nämner detta ord, utan att de andra sökorden är nödvändiga.
Kör längre kampanjperioder
Kontextbaserade kampanjer är inte alltid lämpliga förkortare perioder, eftersom man aldrig kan veta vad nyhetsbilden blir i framtiden. Plötsligt dyker det upp något som gör din annons högaktuell. Och det är då man vill vara på plats. Vi upplever ibland att kunder kastar sig över något som förekommer i nyheterna för att de ser möjligheterna när fallen väl är publicerade. Men dessa omnämnande-toppar sjunker ofta igen. Vill du säkerställa att du är på plats med de bästa och mest effektiva placeringarna, tänk långsiktigt. Gärna med ett ”always on”- lopp.
Använd automatiska ordförslag som snart blir ännu bättre.
En utvecklad och förbättrad sökförslagstjänst är nu på väg. Den kommer att ge dig förslag på ord baserade på olika typer av optimering, som att öka volymen, breddatemat eller öka relevansen.
Behöver du hjälp med att bredda, öka relevansen eller hitta förslag på nya riktningar är du varmt välkommen att kontakta oss.
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Fick du inte svar på vad du undrade och behöver en hjälpande hand?
Kontakta vårt Customer Support-team!