En intervju med Daniel Jensen från NetOnNet
Egna data i kombination med kontextuell marknadsföring är det som krävs för att lyckas i en värld utan tredjepartscookies, hävdar Daniel Jensen.
Vi har tagit en pratstund Daniel Jensen, Digital Marketing Specialist på NetOnNet AB. Han arbetar operativt med olika DSP-plattformar, däribland Kobler. Vi ville ta reda på mer om hur han jobbar och vad han anser att det är viktigt att fokusera på framöver.
”I samband med att tredjepartscookies försvinner tror jag att det kontextuella kommer att spela en central roll i hur vi arbetar med marknadsföring framöver”, säger Daniel.
Han var redan lite bekant med kontextuell marknadsföring, men berättar att det var i ett möte med Senior Advisor Johan Olsson som han blev mer nyfiken och intresserad av att testa kontextuell annonsering genom Kobler.
Vad tänker du om att tredjepartsdata försvinner?
Nu har vi ju inte slutat med tredjepartsdata helt och hållet, men med tiden försvinner det ju. Det kommer att bli allt svårare att följa upp resultat, och jag tänker att vi därför måste fokusera på att använda egna data och kontextuell annonsering i allt större utsträckning framöver.
Hur kommer det sig att ni valde Kobler?
Jag skapar och administrerar alla kampanjer själv och gillar att det är enkelt, smidigt och intuitivt. Det är en stor fördel att jag själv kan bestämma storleken på kampanjen och hur mycket den ska kosta, oavsett om jag vill annonsera för 20 000 eller 2 miljoner. Jag gillar också friheten att själv kunna utforma kampanjen såsom jag tror blir bäst för oss. Dessutom är Kobler-plattformen transparent, vilket gör att jag alltid vet vilken kontext och placering jag betalar för.
Vad är viktigast för dig när du skapar en kampanj?
Det första jag tar reda på är vilken typ av artiklar vi vill kroka i. Vilka ord vi ska använda och vilka ord som används i texten.
När vi har skapat kampanjerna är det viktigt att hålla koll på hur det går för dem och optimera dem genom att lägga till sökord och ta bort sådana som inte ger önskat resultat. Det här är något jag lär mig mer och mer om. Här har jag fått bra hjälp av gänget på Kobler, de är hjälpsamma och följer kampanjer som pågår löpande. De kommer också med förslag på ändringar och förbättringar.
Hur tycker du det är att jobba med Content Target?
Jag har jobbat med att matcha sökord mot olika artiklar förut, så jag är inkörd på det. Det känns naturligt att tänka på det sättet när man väljer och väljer bort ord efter vad som passar med de kontextuella placeringar man tänkt sig.
Vilka kampanjer tycker du fungerar bäst med kontextuell annonsering?
Vi använder i första hand kontextuell annonsering i varumärkesbyggande kampanjer. Det har fungerat väldigt bra för oss. Vi hade till exempel en kampanj för Weber-grillar förra sommaren då våra annonser visades intill högrelevanta artiklar.
Vilket fokus tänker du är viktigt framöver?
”Rätt produkt till rätt pris, att ta till sig det nya som kommer och fortsätta att sikta på att vara ännu mer relevant. Att vara agil och kunna styra om snabbt om det behövs”, avslutar Daniel.
Vill du veta mer om kontextuell annonsering?
Tveka inte att kontakta oss!
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering?
Ta kontakt med en av våra rådgivare!
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98