2021 – Nytt år, nya möjligheter
Vi närmar oss slutet av år 2020, ett år som många av oss nog vill lägga bakom sig. Snart kliver vi in i ett nytt år med nya möjligheter. Vad ligger framför oss och vad kan vi förvänta oss? Vi tar en snabb tillbakablick på året som gått och gör oss redo för 2021!
Det finns redan en hel del som vi kan förutspå om framtiden. Vi vet redan att året har 365 dagar spritt över 12 månader. Under varje månad finns vissa ämnen och begivenheter som kommer igen, år efter år. Vissa hänger samman med de olika årstiderna och andra trendar lite mer oväntat. Sedan har vi förstås sådant som plötsligt drabbar oss hårt och brutalt som vi aldrig kunnat förutse.
Rekordstor läsvolym
Vilket som var det största ämnet under 2020 är ganska lätt att gissa – covid-19. Pandemin som ingen såg komma och som lamslog hela världen. Plötsligt var hela vår tillvaro i gungning. Att vara positiv blev plötsligt något negativt och vi fick lära oss nya ord som coronaträning, coronahälsning, coronakris och så vidare.
Pandemin har genomsyrat våra liv och inte minst nyheterna.
År 2020 innebar totalt 1 347 953 000 artikelvisningar som alla på ett eller annat sätt handlade om corona. Antalet visningar per månad har varierat mellan 30 000 och 324 449 000. Aldrig förr har så många artiklar lästs om ett enda ämne som corona under 2020.
Viktiga lärdomar från nyttiga upptäckter
Trots alla stora förändringar i pandemins spår kan vi ändå se att det som vanligtvis trendar i nyhetsflödet fortsätter att göra så. Men vilka är dessa trender, när uppstår de och hur kan vi utnyttja dem för att förutse framtida annonsering?
På Kobler-plattformen ser vi en sammanställning av allt som trendar under hela året. Det ger en bra bas för att kunna planera framåt. Med Content Target som analysverktyg kan vi förutse den optimala tidpunkten för en kampanj och hur länge den bör pågå för att annonseringen ska ge bäst resultat.
Få tips om hur du använder Content Target.
Vi ska kika lite på ämnet ”bantning” och ”en sundare livsstil”. Det är ett ämne som intresserar många av oss i större eller mindre utsträckning. Tidigare har man tänkt att ämnet börjar bli aktuellt redan efter julhelgerna och toppar i januari när gymmen är fyllda till bredden. Det stämmer förvisso med verkligheten, men bara delvis. Den högsta toppen är i januari, men den är bara något högre än toppen i november. Ämnet är dessutom högaktuellt med tydliga toppar under flera perioder under året.
Vi vet också att ett kliv in i ett nytt år oftast innebär att vi vill ta tag i vissa delar av våra liv. En nystart helt enkelt! Om vi kikar på ämnen som rör ”ekonomi” kommer en tydlig trendtopp först när de stora räkningarna börjar dimpa ner i mars/april. Det är nu alla våra kortköp under julhandeln och inte minst fyndandet under januarirean uppmärksammas. Det börjar surfas runt efter något som snabbt kan stabilisera ekonomin och kan handla om spartips, pension, snabblån, billiga lån och så vidare.
Vässa marknadsplanen
För att kunna planera året som kommer vet vi att det är viktigt med en bra och robust marknadsplan. En planering som tar hänsyn till när marknaden är redo för kampanjen och för köp. Vissa trender är hyfsat uppenbara, men ibland ser det inte alls ut som vi tänker oss.
Kobler förutspår det som trendar i framtiden
När du använder plattformen som ett analysverktyg får du tillgång till en genomgripande sammanställning som ger dig en god fingervisning om bästa tidpunkten att sjösätta dina kampanjer. I systemet kan du se diagram över historik under de senaste 12 månaderna, en sammanställning av antalet saker i de olika mediekanalerna, beräknad volym och redan publicerade artiklar utefter dina nyckelord.
Så sätt igång att planera dina kampanjer! Börja med att fylla i dina sökord i Content Target så tar systemet fram en sammanställning som du direkt kan använda i din medieplanering. Det är ett oslagbart verktyg för din kampanjplanering inför det kommande året.
Lär dig Content Target på 1-2-3!
Kobler matcher människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!