Vad är kontextuell annonsering?
Bra marknadsföring handlar inte om att jaga potentiella kunder för att uppnå bra resultat. Det handlar om att rikta annonseringen mot rätt målgrupp, vid rätt tillfälle och i rätt kanal. Det är det som är själva kärnan i kontextuell annonsering.
Det handlar om kunden
Numera räcker det inte att ha en bra produkt. Du måste även se till att den tillfredsställer kundens behov, önskningar och vad kunden upplever som viktigt just i det ögonblicket de ser annonsen. Tänk dig att du behöver något och att det precis då dyker upp en annons med just det du behöver! Där kan man prata om intelligent annonsering.
Kontextuell annonsering är intelligent och inte minst väldigt personlig. Det är ett smart sätt att nå ut till potentiella kunder på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Du slipper dessutom oroa dig för att inte uppfylla alla lagar och regler runt GDPR, vilket händer rätt ofta. Kontextuell annonsering grundar sig enbart på målgruppens intresse, så något behov av persondata finns inte.
Det här är kontextuell annonsering
Kontextuell annonsering riktas med hög precision mot målgruppen utefter ämne, ord eller fraser. Utgångspunkten är användarens intresse. Till skillnad från traditionell annonsering når du målgruppen utan begränsningar såsom ålder, kön eller andra personliga kriterier. Dessutom slipper du ”stalka” kunder över hela nätet. Ingen gillar att känna sig förföljd, eller hur?
Kontextuell annonsering är inkännande! Tänk efter. När du läser en artikel om något som intresserar dig och det dyker upp en annons om samma ämne, då blir du mer positivt inställd och mer mottaglig!
Vi kan ta ett exempel. Du har barn som ska börja skolan. Chansen är rätt stor att du vill läsa artiklar som handlar om skolstart. Sannolikheten att du tillhör målgruppen som också tänkt köpa skolväska eller andra nödvändiga saker inför skolstarten är väldigt hög. Så reklam med rea på skolväskor kanske inte upplevs som fel när den sätts i rätt kontext.
På samma sätt är det om du har ett intresse för dykning. Det spelar det ingen roll om du är 20 år eller 60 år, kvinna eller man. Det blir heller inte fel om en annons om dykturer eller en ny dykarklocka hamnar i en artikel om dykning.
Så väljer du nyckelord till kampanjen
Stärk varumärket
Du har mycket att vinna på att lägga till kontextuell annonsering i din mediemix. Du tillfredsställer inte bara kundens behov utan bygger även tillit och stärker ditt varumärke. Dessutom ökar du synligheten markant om du placerar reklam i en kontext.
Värna varumärket, värna kunden!
Vill du ha mer information om hur du kan annonsera smartare?
Hör gärna av dig till oss så kan vi diskutera kontextuell annonsering.
Kobler matcher människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98