Cookiens död – så påverkas du som annonsör
De senaste åren har greppet kring persondata stramats åt rejält. Huruvida du ser det som något positivt eller negativt beror på hur du brukar surfa. Men oavsett vad du känner kring detta går det inte att blunda för det faktum att tiden för den så kallade stalker-marknadsföringen snart är förbi.
Apple är redan i full gång och under 2021 kommer även Google Chrome ta bort sin tredjepartsdata, eller Cookies som de flesta kallar det. Det är när Googles ändringar träder i kraft som marknadsförare världen över kommer känna av förändringen som ett hårt slag i magen. Om de själva inte förändrar sin strategi för annonsering förstås. Om du vill att ditt företag ska fortsätta marknadsföra med framgång så är det hög tid att vidta åtgärder. Här berättar vi hur!
Kreativitet + teknologi = framtiden
Det råder ingen tvekan om att tredjepartsdata kommer skapa huvudvärk för marknadsförare framöver. För att lyckas behöver vi tänka annorlunda och börja använda data på nya sätt. Med kreativa sinnen och allt större tekniska möjligheter kommer vi att hitta nya sätt att marknadsföra oss på. Men det kräver också att det finns en förmåga till förändring. Förändring i hur vi ser på marknadsföring, och inte minst behöver vi förändra vår förmåga att upptäcka de fantastiska möjligheter som redan finns, och som hela tiden blir fler.
Anständig marknadsföring
De flesta som jobbar med annonsering vill kunna rikta sina annonser mot en specifik målgrupp. Lyckligtvis vet vi att det inte krävs en massa personuppgifter för att göra det. Faktum är att flera studier pekar på både en fördubbling av synlighet, och en betydligt bättre träff-frekvens i kontextuell reklam, jämfört med i traditionell annonsering.
Kontextuell marknadsföring är anständig marknadsföring, en typ av marknadsföring som tar hänsyn till alla parter. När synligheten fördubblas och träff-frekvensen är hög, råder det ingen tvekan om att du som annonsör är väl omhändertagen. Dessutom skyddar du det viktigaste för ditt företag – kunden. Genom kontextuell annonsering ser du till att alltid dela ert budskap i rätt sammanhang och vid rätt tidpunkt. Då kommer din annons upplevas som relevant, och inte som störande. Trots att du inte behöver använda några cookies.
På det här sättet slipper kunden känna att den blir förföljd av all reklam som dyker upp överallt. För en sak är säker, ingen gillar tanken på att bli förföljd. Den typen av marknadsföring som upplevs som påträngande kan skada ditt varumärke kraftigt, så det är viktigt att vara respektfull och försiktig med var du placerar dina annonser.
Vi på Kobler tar integritet på allvar. Vi tror på anständig marknadsföring och värnar om individens privatliv. Hos oss kan du känna dig trygg med att annonsera målmedvetet, anständigt och respektfullt. Med full transparens längs hela vägen.
Transparens ger trygghet och kontroll
Genom att eliminera tredjepartsdata kan vi alla njuta av öppenhet och transparens. För det är inte bara kunden som förtjänar transparens, utan även annonsören. Vi behöver veta vad som händer i annonsplattformen, vilka annonser som befinner sig var och när de möter målgruppen.
Det är först när du sitter med de insikterna som du faktiskt har full kontroll. Därför är en transparent annonsplattform helt nödvändig för att lyckas.
Optimal annonsplacering
Forskning visar att vi scrollar blixtsnabbt när vi är på jakt efter specifik information. Oavsett vilken webbplats vi besöker. Så varför spendera annonseringsbudgeten på en startsida, när du kan placera den direkt i den specifika artikel som har relevant innehåll?
Kobler-plattformen säkerställer att ingen av dina annonser hamnar på en startsida, och ser till att alla annonser placeras där synligheten är som störst. Nämligen i en artikel som har relevant innehåll för annonsen. Vi vet nämligen att när en läsare hittat en artikel som innehåller den information som man letar efter, så kommer artikeln att läsas. Och annonsen kommer synas.
Varje gång en artikelsida visas, visas annonsen också i sin helhet. På så sätt syns den längre på skärmen, vilket gör att den exponeras i större utsträckning. För mottagaren kommer annonsen uppfattas som väldigt relevant och framstå som en naturlig del av artikeln. Med innehåll som är relevant för artikeln.
Vi hoppas att du har blivit inspirerad och känner dig redo att möta en framtid utan tredjepartsdata. För att lyckas behöver du hålla jämna steg med utvecklingen, och vi på Kobler är med dig hela vägen. Vill du veta mer om hur du kan använda kontextuell annonsering som en del av din mediamix? Kontakta oss.
Kobler matcher människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98