Content Target - helt enkelt
Vårt mål är att skapa en intuitiv och enkel annonsplattform som hjälper dig att nå dina kampanjmål. Vi visar dig hur uppsättningen av Content Target kan vara både enkel och inte minst rolig!
I tidigare blogginlägg har vi skrivit om hur du kan lyckas med din kampanj och där den viktigaste ingrediensen i kontextuell annonsering utan tvekan är Content Target. Men innan du börjar skapa Content Target för din kampanj ber vi dig att överge det traditionella tankesättet och få fram kreativiteten. I den här artikeln får du några enkla tips och råd, som på kort tid gör dig till expert på kreativa Content Target.
En för bredd, två för slipning
I Content Target har vi två ordboxar som är synliga och klara för påfyllning av ord. Anledningen till att dessa är standard i plattformen är för att vi ser att det i de allra flesta fall är nödvändigt att använda båda rutorna för att kunna träffa önskat innehåll. Om du däremot vill ha stor bredd i kampanjen kanske du vill använda enbart en box.
Ett exempel på bra användning av bara en box var en samarbetet kampanj vi hade med Vivaldi under årets Arendal Veckan i Norge (En årlig händelse i Norge där nationella aktörer inom politik, samhälle och näringsliv möter varandra för debatt och utformning av politik för nuet och framtiden.) Målet med vår kampanj var att nå ut till ett gäng politiker med en personlig förfrågan om integritet. Vi ville placera annonserna i alla frågor där politiken nämndes. Målet var att det skulle fånga politikernas uppmärksamhet med en personlig förfrågan.
Om du har en liknande kampanj där målet är att nå en bred publik, testa gärna med bara en box. Om ditt mål är att nå en specifik målgrupp rekommenderar vi att du använder båda boxarna.
Kärnord och sammanhangsord
Låt oss titta närmare på de två boxarna och hur du ska använda dem för bästa möjliga resultat. Vi har tidigare skrivit om kärnord och sammanhangsord, men vad betyder det egentligen och när ska du använda vad?
Kärnord i box 1
Den första boxen är avsedd för kampanjens "kärnord". Med "kärnord" menar vi ord som återspeglar kampanjens tema.
Låt oss säga att du driver en kampanj för hållbara kläder. Teamet för denna kampanj är "kläder". Då är det viktigt att hitta bra ord som kan återspegla detta ämne. För förutom ordet kläder kan mode, mode, klädstil, kläder och outfit också vara både bra och adekvat.
När du är redo med ett bra urval av sökord, fyll i dem i den första boxen i din Content Target.
Sammanhangsord i box 2
Den andra rutan är den du använder för att skärpa din kampanj med hjälp av "sammanhangsord". "Sammanhangsord" borde säga något om den riktning du siktar på inom kampanjens tema.
Låt oss gå tillbaka till exemplet ovan för att titta mer på kampanjens riktning: "försäljning av ekologiska kläder". Temat är kläder och riktningen för denna kampanj handlar utan tvekan om att det är ekologisk. Då kommer dina sammanhangsord naturligtvis att handla om ekologisk och andra ord som till exempel miljövänligt, etiskt, rättvist, återvunnet, klimatvänligt, klimatförändringar, klimatlösning, vattenförbrukning etc.
Alla sammanhangsord fylls i box 2.
Ord og budgivning
Om du använder mer än en box måste minst ett ord från var och en av boxarna nämnas i en artikel för att du ska kunna ingå i budgivningen. På så sätt kommer du att få med hög precision med din annons genom att till exempel hamna i en artikel där kärnord i box ett: "mode" är länkat till sammanhangordet från ruta två: "återvunnet" . Då vet du att de som läser den artikeln sannolikt kommer att finnas i målgruppen för din annons.
Var därför extra försiktig med ordvalet och kom ihåg att separera boxarna med olika kategorier. Det är inte lämpligt att ha ord som mode och klädstil i två separata boxar, eftersom det är två olika sätt att formulera samma sak.
Du kan alltid begränsa dig ytterligare genom att använda flera ordboxar.
Bjud in till kreativt ordspel
Tyckte du att det var svårt att hitta de rätta orden som beskriver din kampanj och ger dig den volym du vill ha? Vi behöver ofta lite inspiration som kan initiera kreativitet! Vad sägs om att bjuda in några kollegor till en liten ordlek? Det blir sällan fel med lite lek och kul i vardagen och kreativiteten kommer garanterat att blomstra!
Vill du ha fler tips och råd om hur du optimerar din kampanj? Kontakta oss!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Trenger en hjelpende hånd?
Kontakt vårt Customer Success-team!