Stärk er innehållsplan med kontextuell annonsering
Sommaren är slut. Nu väntar en innehållsrik höst och det är hög tid att skruva upp tempot, skärpa blicken och spetsa verktygen. Bara genom några enkla steg kan du säkerställa en kraftfull innehållsplan, som garanterat kommer ge resultat. Vi berättar hur!
Det är inte alltid helt lätt att veta exakt hur och var din målgrupp möts av dina annonser. Med traditionell annonsering är det sällan som du har full kontroll över annonsplacering, särskilt nu, när mindre än hälften av de norska användarna kan spåras.
Men du kan vara lugn, det finns en lösning. Här vägleder vi dig till lyckad annonsering i höst.
Ja, vi älskar kontextuell annonsering!
Vi på Kobler älskar att se annonsörer som använder nyhetsbilden till sin fördel, och utformar kreativa kampanjer därefter. Annonser placerade i rätt sammanhang är, enligt oss, receptet till framgångsrik annonsering. Och det är inte bara vi som älskar att synas i rätt sammanhang. Faktum är att annonser som placeras i rätt kontext mottags 29% bättre av läsaren, och så många som 25% fler vill ha mer information!
Detta visar en undersökning som utfördes av YouGov, i samarbete med ANFO och Kobler.
Kontextuell annonsering som en del av mediamixen
Kontextuell annonsering passar lika bra för en varumärkesstärkande kampanj som för en säljbaserad kampanj. Oavsett mål kan du vara trygg med att din annons alltid når rätt målgrupp. Annonser som placeras kontextuellt knyts samman med relevanta artiklar, som i sin tur blir lästa av målgruppen i rätt situation. Frågan är inte längre OM, utan bara hur och vid vilken tidpunkt de blir lästa.
Låt oss ta en närmare titt på de olika metoderna inom kontextuell annonsering!
Bredda din kampanj och träffa rätt
Låt oss kika närmare på varför kontextuell annonsering spelar en viktig roll för att nå fram med din kampanj till slutkunden. Om du ska bygga en varumärkeskampanj är kontextuell annonsering tveklöst det bästa alternativet. Genom att annonsera kontextuellt styr du dina annonser direkt mot relevanta artiklar, och når därmed inte bara din specifika målgrupp, utan även den målgrupp som är intresserad av de ämnen du valt att knyta din annons till.
Tänk dig den traditionella säljtratten. I den översta delen av tratten hittar du hela din målgrupp. Genom att tidigt placera din kampanj i rätt kontext kommer du inte bara att träffa dina potentiella slutkunder, utan också en annan viktig målgrupp, nämligen ”experterna”. Eftersom kontextuell marknadsföring är baserad på användarintresse slipper du också lägga pengar på annonsvisningar som inte ger något faktiskt resultat.
Annonser som placeras i rätt kontext ökar effekten av exponeringen genom att:
- 18 % fler kommer ihåg din annons
- 24 % fler upplever din annons som trovärdig
- 17 % fler kommer ihåg annonör
Låt oss dra ett exempel:
Norska dagligvarukedjan Meny ska lansera en ny höstkampanj och har som mål att nå så många norrmän som möjligt, samtidigt som de vill nå matentusiaster (experterna). För det är just matentusiasten som under nästa middag kommer upplevas som mest trovärdig när denne berättar att köttet de äter kommer från Meny. Experten har den avgörande rollen för att föra ordet om din produkt vidare och det är denne som du behöver inkludera i ditt ”team”. På så sätt kan experten prata gott om din produkt till den faktiska slutkunden. Med andra ord finns det två målgrupper som du bör rikta din annons mot i detta första skede: slutkunden OCH experten.
Taktiska kampanjer
Om du ska bygga en taktisk kampanj bör kontextuell annonsering helt klart vara din första aktiveringskanal. Genom att använda kontextuell annonsering för en taktisk kampanj kan du uppnå så mycket som dubbelt så hög synlighet. Det är ett fullgott argument för att placera dina taktiska annonser i rätt kontext.
Jämfört med traditionell beteendeannonsering ger kontextuell annonsering:
- 50 % högre synlighet
- Dubbelt så många klick
- Dubbelt så många sidvisningar
- 6 gånger högre konverteringsprocent
- En halvering av bounce
Taktiska kampanjer tillhör den mellersta delen av köptratten, där vi hittar det vi kallar utvärderingsfasen. En viktig fas som erbjuder stor potential för dig som annonsör. I den här fasen vet vi att människor är intresserade av din produkt eller tjänst, även om de inte fattat något köpbeslut ännu. Det är i utvärderingsfasen som målgruppen aktivt söker efter information för att läsa in sig på ämnet och produkten, och i nästa steg kan fatta ett beslut.
Den här fasen är med andra ord helt avgörande för att lyckas med din annonsering. Du behöver se till att vara närvarande när målgruppen läser din annons, så att du kan fortsätta sprida kunskap och förstärka budskapet och intrycket av annonsen. Se till att tydligt markera svaret på lösningen för experten, så att du har den här viktiga gruppen med i startelvan när ni närmar er avspark.
Här är ett exempel:
Det är vinter och du ska lansera en kampanj för snöslungor. Stora mängder snö har fallit över hela östra delan av landet, vilket gör att butikerna måste hållas stängda. Det enorma snöfallet kommer vara något som det skrivs mycket om i media, och du kan använda detta till din fördel.
Genom att placera dina annonser bredvid nyhetsartiklar som handlar om snöfallet har du möjlighet att utbilda läsaren i vad den bör tänka på vid köp av en snöslunga. Har du snöslungor i lager och kan leverera snabbt och effektivt till hela landet så har du en stor möjlighet att berätta om just detta nu.
På det här sättet kommer du inte bara träffa din målgrupp, utan också experten, som i sin tur kan föra budskapet vidare och rekommendera din produkt till slutkunden.
Beslutsfasen
Nu har vi nått den nedersta delen av säljtratten, beslutsfasen. De som befinner sig här har redan bestämt sig för att utföra ett köp. Det enda som återstår är att personen i fråga ska välja just din produkt, framför dina konkurrenter.
I detta sista skede är pris, kvalitet och leveranstid ofta viktiga variabler för kunden. Men eftersom du i de tidigare stegen i säljtratten har varit både synlig och bidragit med rätt information vid rätt tid och plats, så har du lagt en god grund för att stänga affären. Även om du inte erbjuder det lägsta priset på marknaden. Du har skapat en trovärdighet bland såväl din målgrupp som experten – något som är helt avgörande för att uppnå önskat slutresultat.
Se därför till att vara tillgänglig när dina kunder söker sig till dig, så att kunden lätt kan hitta till dig när denne är redo att genomföra själva köpet.
Det finns otaliga exempel på kampanjer som genom kontextuell annonsering verkligen träffat rätt.
Visste du att…Kontextuell annonsering är väl lämpad för att optimera kampanjens KPI:er, vilket gör att du kan fokusera på parametrar som ökar procenten för synlighet, CTR och SoV istället.
“Försäkringsbolaget IF upplevde att 90 procent av deras nya kunder som kom in via kontextuell annonsering konverterades via exponering i sökmotorer, prisjämförelsetjänsten eller direktbesök på webben.”
Kontextuell marknadsföring värnar om människors integritet
Efter en tid av dominerande beteendeannonsering där många upplevt ett obehag i sättet reklamen fullkomligt bombarderar och förföljer dem, har myndigheterna äntligen tagit sitt ansvar. En mycket stramare och strängare GDRP-lagstiftning har införts, och utfasningen av tredjepartsdata är på god väg. Det innebär att annonsörerna och mediebyråernas fokus flyttats drastiskt.
Vi som marknadsförare är givetvis noggranna med att följa regelverket. Eller ja, inte alla, men myndigheterna ser till att du får betala dyrt om du inte följer den nya lagstiftningen.
Förutom nuvarande lagar har vi blivit mer bekymrade över hur vårt varumärke uppfattas. Samtidigt vill vi inte förlora möjligheten att annonsera med hög precision. Som tur är möjliggörs allt detta genom kontextuell annonsering. Genom att rikta din annons direkt mot relevanta nyhetsartiklar kan du se till att vara synlig och närvarande när din målgrupp läser om det aktuella ämnet. Då kan du lugnt luta dig tillbaka – allt detta sker helt utan användning av persondata.
Det kallar vi intelligent marknadsföring, eller rättare sagt: kontextuell marknadsföring!
Om du som annonsör eller mediabyrå ännu inte annonserat kontextuellt så är det hög tid att göra en grundlig bedömning kring huruvida kontextuell annonsering ska ingå i din mediamix eller inte.
Visste du att...kontextuell annonsering är ett fullgott alternativ till vanlig beteendemarknadsföring. Till skillnad från programmatisk marknadsföring, som till stor del förlitar sig på persondata, använder kontextuell annonsering ingen som helst persondata. Ändå träffar den oftast väldigt rätt.
Få tillgång till över 60 onlinetidningar!
Kobler-plattformen ger dig tillgång till att leverera kontextuella kampanjer för stora och små annonser, inom alla branscher. Genom Kobler kan du nå ut till läsare i över 60 olika onlinetidningar i Aller, Schibsted, Amedia och Egmont. Ja, så fort någon läser om sport, ekonomi eller IT i en relevant onlinetidning möts denne person också av din relevanta annons – i helt rätt kontext. Genom att koppla ihop meddelanden med människor utlöses en köplust, och din annons får önskad effekt.
Visste du att... Kobler är den enda kontextuella plattformen som har tillgång till alla norska medier, även de som ligger bakom betalväggar.
Kobler är den enda annonsplattformen som visar alla dina annonser i realtid. Detta gör det möjligt att optimera kampanjen längs vägen, och styra den mot rätt innehåll, som förstärker och optimerar budskapet i din annons. Kontextuell annonsering genom Kobler-plattformen löser också den största huvudvärken för läsaren och den potentiella köparen, nämligen att veta vilken produkt den ska köpa. Där du på andra plattformar väljer innehållskategori, utan att veta vilket innehåll som faktiskt klassificeras inom kategorin, får du via Kobler en fullständig och precis inblick i de olika kategorierna. Redan innan kampanjen startar. Det ger din kampanj bästa möjliga utgångspunkt för att träffa rätt och nå önskad effekt.
Varje vecka skickar vi dessutom skärmdumpar så att du själv kan se exakt hur, var och när dina annonser möter din målgrupp.
Hur ser din marknadsföring ut?
Hur ser din marknadsföring ut idag? Är den påträngande och jobbig för mottagaren? Dyker den upp i miljöer som inte är relevanta för ditt varumärke? Kanske skulle det ge mer effekt att placera din annons i rätt kontext, utan att vara påträngande för mottagaren? Kanske är det dags att du utforskar kontextuell annonsering. Om du frågar oss är svaret självklart.
Vi vill göra ett kundcase med dig!
Kära mediabyrå (och kund). Vi vill gärna visa upp ännu fler konkreta exempel på hur bra Kobler-plattformen passar in i mediamixen. För att visa den goda effekten av kontextuell annonsering via Kobler behöver vi din hjälp. Kontakta oss om du är intresserad av att ställa upp i ett kundcase, där vi även lyfter och gör reklam för ditt varumärke och din produkt.
Låter det intressant?
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam? Kontakta en av våra rådgivare.