Kobler 2.0 erbjuder ny och rå teknik under huven
Ur utvecklarens synvinkel har den senaste uppgraderingen av plattformen varit som att byta motor och måla bilen under körning!
Kära alla!
De senaste månaderna har vårt techteam arbetat hårt med att uppgradera Kobler-plattformen. Med den blixtsnabba utvecklingen inom teknik är det viktigt för oss att hålla oss uppdaterade så att vi alltid ser till att vi har den bästa tekniken i vår plattform.
Våra största drivkrafter för detta projekt var att uppgradera föråldrad teknik (Angular 1.0 och JavaScript) och förenkla systemarkitekturen för att bättre svara på kundernas behov i rätt tid.
Med den nya webb stacken använder vi industri standardramar som React och TypeScript, och balanserar ny kod mot robusthet och en acceptabel nivå av teknisk skuld. Det finns mycket sanning i den 40 år gamla KISS-principen (Keep It Simple, Stupid). Som en följd av denna förändring kommer det i framtiden att ta betydligt kortare tid att införliva nya marknadsbehov i plattformen.
Som två av våra webbutvecklare, Thomas och Kristian, beskrev utvecklingsprocessen som att byta motor och måla bilen samtidigt som den kör. Med andra ord en komplicerad men inte minst spännande process!
“Som att byta motor och måla bilen samtidigt som den kör!”
Johannes är den viktigaste design orienterade webbutvecklaren bakom transformationen av plattformen, och som brinner för att skapa den bästa användarupplevelsen för kunden. Han anser att följande förändringar är särskilt värda att belysa:
”Sammantaget är svarstiden mycket snabbare. Presentation av ny information tar knappt en sekund, och uppdateringen av stora mängder data som bud eller placeringar har minskat med så mycket som 90%.
När vi skapar target har vi nu lagt till två sökfält per default, vilket är det viktigaste verktyget du kan använda för att snabbt rikta in din annons mot relevant innehåll. Du kan nu också enkelt ta bort Content Targets som inte är relaterade till en kampanj.
Under fliken "Kampanj" får du en helt ny design som presenterar grafer och siffror på ett mer användarvänligt och visuellt sätt. I "Annonsgrupp" hittar du en ny sökfunktion som låter dig välja "innehållsmål" och "annonsmaterial" på en och samma skärm. Sist men inte minst har vi förbättrat alla våra hjälptexter.”
Kontinuerligt arbete och utveckling
Vårt arbete slutar inte här. Vi arbetar kontinuerligt med utveckling och uppgradering av plattformen. Under hela året kommer du att kunna se och uppleva flera förändringar. Först ut är ytterligare förbättring av "Innehållsmål" och kampanjbudget-förutsägelse. Ett annat område är att uppgradera designen för att göra kundresan bättre. Och sist men inte minst har plattformen en bättre organisation av konton, annonsörer och kampanjer i förhållande till hur våra kunder fungerar.
Målet är att kontinuerligt förbättra plattformen så att det blir lättare och snabbare för dig att annonsera kontextuellt över de mer än 100 medier vi idag har integrerade med oss i Sverige och Norge.
I vårt nästa blogginlägg kommer vi att dyka vidare in i hur vi arbetar med förbättringar inom områden som analys, maskininlärning, budgivning och skalbara system.
Vi hoppas att du gillade vårt första tech inlägg! Finns det något du undrar eller vill att vi ska ta upp i ett kommande blogginlägg, eller kanske du vill ha en chat för att utbyta åsikter om hur du och vi möter förändringen i branschen, så kontakta mig!
Kobler matchar innehåll med budskap
Nyfiken på hur du kan använda dig av kontextuell annonsering? Ta kontakt med oss!
- COO Publisher partnership
- karim@kobler.no
- +47 992 71 034