Koppla ditt varumärke till sportjubel och glädje (och kanske lite tröst) i sommar?
Svenskar är galna i sport. Och i sommar kommer sportevenemangen avlösa varandra med jämna mellanrum. Det skapar mycket uppmärksamhet – inte minst i media, exempelvis i artiklar online.
Det är ett gyllene tillfälle för dig som annonsör eller mediebyrå att vara först på bollen med relevanta budskap som engagerar och får uppmärksamhet. Det gäller bara att tänka kontextuellt.
Vi vet redan med stor sannolikhet vad artiklarna kommer att handla om, så du kan börja planera redan nu. Hade det inte varit perfekt med relevanta annonser för ditt varumärke och dina kunder:
- När Sverige kvalar vidare i fotbolls EM i sommar.
- När simmaren Sarah Sjöström tar hem OS-guldet i frisim i Tokyo.
- När roddarna ror i land som vanligt.
- När tidernas klättringsutmaning sker i Tour de France.
- När Andreas ”Granen” Granqvist skadar sig i en match och ni kan kommunicera ett par tröstande ord.
- När Armand Duplantis oväntat missar en plats högst upp på pallen i OS.
- När Zlatans knäskada mirakulöst förbättras och beslutet kommer: han ska delta i sommarens fotbolls-EM.
Hur fångar du målgruppen när de läser i Sportbladet att Charlotte Kalla vinner på mållinjen?
Eller vad är ditt budskap när en OS-idrottare måste nöja sig med den bittra fjärde platsen? Eller när någon blir påkommen med doping? Du kanske inser att det i sådana sammanhang blir ett riktigt magplask att betala för generisk reklam som ingen lägger märke till eller gillar för den delen. Här har du möjligheten att vara aktuell och relevant – något som ibland kallas newsjacking – och få möjligheten att bidra med din ”kommentar”. Om du lyckas göra det på ett roligt och charmigt sätt kommer du också att få en garanterad plats på pallen. Endast kreativiteten sätter gränserna. Kanske har du till och med en reklambyrå som kan hjälpa dig?
Vilka varumärken eller branscher passar ihop med sport?
Kan byggvarukedjor skapa relevanta budskap kopplat till sport? Självklart kan de det! Att bygga lagkänsla, blod, svett och tårar, sikta högt och jobba hårt är bara några exempel på passande nyckelord.
De allra flesta branscher kan hitta en relevant koppling till sport – poängen med Kobler är att din annons fungerar bäst om den kan anspela på vad som står i artikeln där annonsen visas. Det är då varumärket kan nå målgruppen på ett effektivt sätt. Och glöm inte att du som sponsor kan dra nytta av denna typ av annonsering.
Få ut det mesta av sponsorpengarna
Stora sportevenemang är viktiga för sponsorer. Det är här synligheten verkligen bör ge ”valuta för pengarna”. Men med Kobler har du som sponsor ett unikt tillfälle att exponera ditt varumärke online, varje gång din idrottare eller ditt lag nämns i artiklar. Det blir extra tilltalande (och därtill hyper-relevant) om du dessutom använder chansen till att gratulera vid seger eller trösta vid förlust. Bra sponsorer är involverade i både upp- och nedgångar och de stöttar alltid sina idrottare.
Effekten av kontexten med Kobler
Kobler visar din annons associerad med en artikel och om du kan vara relevant i ditt budskap i samband med den artikeln, är läsaren sannolikt mer benägen att ta till sig ditt budskap. Du rör dig i samma kontext. Undersökningar visar att detta är väldigt effektivt:
«En undersökning genomförd av Kobler i samarbete med YouGov och ANFO visar att så många som 33% är mer positiva gentemot annonsören när annonsen placeras i rätt kontext.»
Hur intresserade läsarna är av själva artikeln är helt avgörande för att annonsen ska bli läst. Med andra ord ger relevant marknadsföring högre brand recall (att du kommer ihåg varumärket), mer trovärdighet och du bygger därmed varumärke på ett smart och effektivt sätt.
Mycket högre synlighet
Med Kobler blir alla dina annonser garanterat placerade intill passande artiklar. När läsaren har valt att läsa en artikel, visas din relevanta annons och känns på så sätt inte påträngande. Och eftersom det är ett aktivt val kommer annonsen ha högre sannolikhet att uppfattas. Till skillnad från vad som ofta är fallet på förstasidor.
Annonsen visas dessutom i sin helhet och förblir som en integrerad del av innehållet. Tester har visat att kontextuella annonser har dubbelt så bra viewability, eller synlighet, jämfört med programmatiska.
«Effekten ökar med graden av relevans: ju mer relevant artikeln är, desto högre är effekten. Så många som 45% fler människor lägger märke till annonsen när de är mycket intresserade av artikeln – jämfört med dem som är lite intresserade. »
Hur fungerar Kobler?
I Kobler-plattformen får du tillgång till redaktionellt innehåll som är relevant för dig och din annonskampanj. På det sättet kan du vara synlig varje gång medierna skriver om vad du vill att dina annonser ska kopplas till. Du matchar enkelt dina annonser med relevanta nyckelord och önskat tema. På samma sätt kan du också välja bort innehåll som ni inte vill relateras till. Detta för att inte riskera att förknippas med något som i värsta fall kan skada ditt varumärke.
Annonser placeras mer eller mindre i realtid
För att dina annonser ska vara rykande färska i nyhetsflödet, måste artiklarna indexeras blixtsnabbt. Kobler är idag den enda köpsplattform som möjliggör indexering av artiklar i realtid.
Nå dina kampanjmål utan personuppgifter
Med Kobler skapar du varma leads, i din målgrupp, vid rätt tidpunkt och på rätt plats. Samtidigt värnar vi om den personliga integriteten, genom att aldrig använda oss av personuppgifter. Så det bekymret kan du stryka från din lista.
Viktiga datum att hålla koll på:
- Fotbolls-EM är från 11 juni till 11 juli.
- Tour de France är från 26 juni till 18 juli.
- Wimbledon är från 28 juni till 11 juli.
- Sommar-OS är från 23 juli till 8 augusti.
Andra sportevenemang i sommar är:
Diamond League i Oslo och Stockholm (juni och juli) och Cykel-VM (augusti).
Kobler matchar innehåll med budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam? Kontakta en av våra rådgivare.
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98