Välkommen 2022
Ett nytt spännande år ligger framför oss proppat med möjligheter! I den här artikeln kikar vi på årets trender och vad vi bör vara extra uppmärksamma på just nu.
För många innebär ett nytt år en möjlighet till nystart och förändring. Eller en önskan att det nya året ska ge ännu mer av allt det goda som man upplevde året innan. På Kobler-plattformen använder vi Content Target när vi tittar på tidigare trender. Det är ett värdefullt verktyg för att planera det nya året.
De flesta ämnen trendar under samma period år efter år och är därför enkla att förutspå. Exempelvis att se över sin privatekonomi för att kunna spara mer och resa mer (när världen tillåter det igen). Många vill även förnya sig till både kropp och själ och inte minst göra om hemma. Ett annat ämne som garanterat kommer att ligga högt i prioriteringslistan är elen. Vi läste inte så mycket om el förra året innan alla varningar om nya elpriser kom och innan vinterkylan slog till. Men i början av hösten såg vi en gradvis ökning av antalet lästa artiklar och sedan tog det full fart under årets sista månader!
Nyfiken på kontextuell annonsering? Hör av dig till oss!
El är ett ämne som inte var fullt lika aktuellt i början av året, men som garanterat kommer att trenda långt in på 2022. Åtminstone så länge kylan håller i sig.
Visste du att:
På Kobler-plattformen kan du få en översikt över allt som trendar under hela året. Det gör att du kan lägga en bra grund för kommande kampanjer.
Få användbara tips på hur du kan använda Content Target för att nå målgruppen.
När vi tittar närmare på artiklar som är relaterade till den egna ekonomin, ser vi en gradvis ökning av antal lästa artiklar från sommarmånaderna till långt in på det nya året. Därefter kommer en peak under mars/april som troligtvis har att göra med att de stora räkningarna dimper ner då. Det är ganska förutsägbart vilken tid på året vi läser om ekonomi.
Olika ämnen som trendar under olika delar av året ger oss en god indikation kring var vi ska lägga allt krut och när. Men det betyder tyvärr ändå inte att du kan luta dig tillbaka resten av året. För precis som grafen ovan visar, läser vi om ekonomi året runt. Samma gäller för de flesta andra ämnen, och det är därför vi uppmanar till kontinuerlig närvaro.
Nyfiken på kontextuell annonsering? Hör av dig till oss!
De fyra viktigaste områdena för 2022
I en artikel vi skrev i december blickade vi tillbaka på året 2021 för att ta reda på vad vi tror är viktigt att ta med sig in i marknadsåret 2022. Speciellt fyra områden menade vi var viktiga att ta till sig, däribland vikten av kontinuerlig närvaro med always on-kampanjer, nya sätt att mäta framgång på, video
i banner och sist men inte minst, integritet.
- Always on - vikten av kontinuerlig närvaro!
Med always on säkrar du din närvaro när det plötsligt dyker upp artiklar som du borde synas i. Så snart det publiceras högrelevanta artiklar för ditt varumärke, ser Kobler-plattformen till att du är där i rätt ögonblick utan att du behöver lyfta ett finger. Det enda du behöver göra är att skapa en kampanj, så gör systemet resten av jobbet åt dig.
Kobler-plattformen fördelar budgeten där det är som mest fördelaktigt. På det viset får du ut det mesta av din kampanj och inte minst din kampanjbudget. Med andra ord blir kampanjen mer effektiv och mindre kostsam.
- Viewability
Ända sedan starten av digital annonsering har vi marknadsförare varit ”klick-fokuserade”. Nu är det ju inte så att vi helt ska släppa detta fokus, särskilt inte om du är ute efter snabb försäljning. Men om du är mån om att bygga upp tilliten med ett bra och tryggt varumärke som i sin tur leder till försäljning, bör du också fokusera på synlighet.
Användarbeteenden förändras hela tiden. Numera surfar inte människor helt utan mål längre, utan ofta har vi något specifikt i tankarna som vi vill lösa. Då ligger användarens fokus på just den uppgiften. När en användare läser en artikel om privatekonomi, är därför kanske inte en annons om trädgårdsredskap det mest relevanta att se vid artikeln. När vi är fokuserade på en sak ska det mycket till innan vi riktar uppmärksamheten åt ett helt annat håll.
Om du däremot placerar en kontextuell annons som har ett ekonomiskt budskap från exempelvis en bank i samma ekonomi-artikel, ja då är det högst troligt att du uppmärksammas.
Det är aldrig fel att sätta fokus på relevans och synlighet!
- Video i banner
Att ha relevanta annons i relation till innehållet är utan tvivel en viktig parameter för lyckas med sin marknadsföring år 2022. Om annonsen då även har rörelse i form av en video, ökar synligheten med mer än 24 %, förutsatt att annonsen är relevant till artikelns innehåll. Det är egentligen ganska uppenbart när vi vet att det som drar till sig blicken är allt som rör sig inom synfältet.
- Integritet
Ett väldigt viktigt ämne som är här för att stanna är integritet, även känt som GDPR eller General Data Protection Regulation. Oavsett om vi vill det eller inte så är detta något vi måste förhålla oss till, speciellt med tanke på de riktlinjer som gäller, men också som hänsynsfulla marknadsförare.
GDPR infördes för att skydda våra personuppgifter från att spridas inom EU. Men det innebär även strikta riktlinjer för hur företag utanför EU får hantera EU-medborgares personuppgifter. Brott mot dessa regler har lett till skyhöga böter för flera företag. Dejtingappen Grinder avslutade till exempel år 2021 med en bot på 65 miljoner kronor.
Det är viktigt att följa utvecklingen då reglerna ändras hela tiden. I november blev Koblers VD och grundare Erik Bugge inbjuden till Bryssel för att hålla ett föredrag om Koblers syn på integritet och vad vi gör för att skydda denna typ av data. Mötet ledde till flera inbjudningar i Europaparlamentet och en unik möjlighet att påverka själva lagsstiftningen. En stor seger för alla som arbetar för en tryggare framtid!
Vill du veta mer om kontextuell annonsering och vilka möjligheter det kan ge dig och ditt varumärke? Hör av dig till oss!
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam?
Kontakta en av våra rådgivare.
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98