Så här kommer du igång med Content Target
Lyckas med din kampanj med rätt nyckelord i Content Target. I den här artikeln tittar vi närmare på hur du kan skapa en kampanj som ger maximal effekt. Allt du behöver göra är att tänka lite annorlunda och lite smartare.
Tänk utanför boxen
Det viktigaste när du väljer nyckelorden i Content Target är att du tänker vitt och brett! Vi tar ett exempel. Du vill köra en kampanj om nya vinterskor. Då ska du inte bara tänka ”sko, vintersko, man, kvinna, barn” utan bredda tänket till ”vinter, kyla, halka, fjällen, jullov, julklapp, vintersemester, ömma ben” och så vidare.Det är inte alltid så lätt att tänka vitt och brett. Därför föreslår systemet automatiskt nyckelord baserat på de ord du väljer. Det finns massor med förslag i systemet och vill du ladda ännu fler trycker du bara på ”refresh suggestions”.
Vill du vässa dina träffar ännu mer kan du lägga till en extra ordruta. Det signalerar till systemet att visa träffar med en kombination av minst ett ord från ruta 1 och minst ett ord från ruta 2.
Finns det vissa specifika ord som du inte vill ska kopplas till din annons? Utöver allmänt kända känsliga ord kan du ange flera i rutan ”None of these words or phrases”.
Analyser og optimaliser
När du är nöjd med orden du angett är det dags att kolla träffsäkerheten och inte minst volymen. För även om nyckelorden är vassa är det viktigt att nå en viss volym i antalet publicerade artiklar. Du kollar detta enkelt på Kobler-plattformen genom att rulla ner på sidan till grafen och tårtdiagrammet. Där hittar du information om vilka artiklar och medier som innehåller dina nyckelord under de senaste 12 månaderna och hur många de är.
Verktyget är även förträffligt för att ha koll på vad som trendar i nyhetsmedia under olika tider på året.
Utöver grafen bör du även vara noga med att kolla de publicerade artiklarnas historik. Översikten visar historiken för de artiklar där dina nyckelord använts under de senaste 12 månaderna. Översikten ger dig även en inblick i om det skrivits tillräckligt om ämnet du valt.
När du använder de visuella analysverktygen flitigt kan du enkelt justera dina nyckelord, uppdatera sidan och kolla utfallet i både grafen och publicerade artiklar. Genom att använda verktygen i Content Target kan du utföra justeringar så att din kampanj ger bästa möjliga resultat.
Kika gärna på våra hjälpvideor och steg för steg-guider.
Ett tema – oändliga möjligheter
Tänk hur många olika teman som kan kopplas till ett bostadsköp. Det är ju inte bara ett hus du köper. Du kanske vill renovera, måla om, köpa material och kanske ta hjälp av hantverkare och en inredningsarkitekt för att skapa ditt drömhem. Ofta behövs nya möbler och köksutrustning såsom kylskåp, spis, kaffebryggare och andra nödvändiga hushållsartiklar. Kanske några gröna plantor för inomhusmiljön? Ett inbrottslarm kan vara smart, definitivt en brandvarnare, förstås försäkringar och självklart ett bra bostadslån! Du vill säkert ha en internetleverantör med olika streamingtjänster så att familjen kan mysa framför en bra film i den nya soffan. Vilken el och vattenleverantör ska du ha? Vore det inte härligt med en eldstad? Kanske behöver du installera en värmepump…
Det här är bara en bråkdel av allt som hör ihop med ett bostadsköp. Så nu kanske du förstår vilka enorma möjligheter det innebär!
Släpp loss kreativiteten och ha det lite skoj när du tänker vitt och brett. Det är då resultaten blir som bäst. Använd tipsen ovan och låt systemet hjälpa dig med idéer till nyckelord och analys.
Om du kör fast är det bara att ringa oss, vi hjälper gärna till!
Kobler matcher människor med budskap
Nyfiken på hur du kan använda av kontextuell annonsering? Ta kontakt med en av våra rådgivare!