Säg hej till goda vanor i år– och hejdå till de dåliga
Det är speciellt fem nyårslöften som kommer igen år efter år. De handlar i allmänhet om att lägga sig till med goda vanor och skippa de dåliga. För dig som annonsör kan det innebära mycket goda placeringar. Vi berättar hur!
Inom de fem kategorierna finns det otaliga möjligheter om du väljer att annonsera kontextuellt. I den här artikeln tittar vi närmare på dessa områden och vilka möjligheter de innebär för olika branscher.
Sparande
Sparande är något som ligger högt på listan över nyårslöften. För annonsörer som banker, aktiebanker, sparappar och andra tjänster inom privatekonomI skapar det dessutom goda möjligheter till relevant synlighet.
Det som är viktigt att komma ihåg för andra aktörer, är att sparande inte bara handlar om ekonomi. Det handlar också om drömmar! Allt man vill spara till, som resor, konserter och inte minst alla andra sociala upplevelser vi längtar efter när pandemin är över. Andra saker som vi också ofta drömmer om är en ny bostad, nytt kök eller badrum, en sommarstuga eller kanske en ny bil.
Det skrivs mycket om dessa ämnen i de stora redaktionella medierna den här tiden på året. Och det ger stora möjligheter till kontext för väldigt många branscher.
Träning
Ett annat nyårslöfte som toppar inför det nya året är träning. I år precis som förra året, och nästan alla år före det, ser många det nya året som en unik möjlighet att börja träna. Med höga ambitioner läser man sida upp och sida ner om olika träningsformer och hur man snabbast kan nå målet. Det ger stora möjligheter för relevant annonsering för gym, olika sportkedjor, butiker som säljer friluftsutrustning och annat som är aktuellt för säsongen.
Men det finns också andra annonsmöjligheter. Låt oss dyka lite djupare ner i ämnet träning och se vilka dessa är!
Om du ska annonsera om produkter eller aktiviteter inom sport, friluftsliv eller motion, finns det flera andra kontexter att dra nytta av. Skid- och alpinutrustning passar väl in i artiklar om skidorter, goda väderprognoser, pudersnö eller nypreppade skidspår.
Ett annat bra tips om du vill nå målgruppen som intresserar sig för ullunderställ och friluftskläder är att annonsera i artiklar som handlar om stugor, vandringstips, natur och djurliv. Om du kör annonser för sportdrycker, proteinpulver eller proteinbars är träningsrelaterat innehåll också väldigt relevant att annonsera i.
Kost och viktnedgång
Utöver träning skrivs det mycket om olika typer av dieter, kostråd och hälsosamma recept. Där finns stora möjligheter för alla aktörer som jobbar med exempelvis hälsokost, dagligvaror, viktminskningsprogram, matleverantörstjänster och matkassar. Men också för företag som arbetar med ekologisk och lokalproducerad mat.
Marknadsföring i ett anpassat sammanhang
Olika hälsokostprodukter riktar sig ofta till olika åldersgrupper. Du får den bästa kontextuella effekten om olika produkter i sortimentet marknadsförs i ett anpassat sammanhang.
Hälsokost som riktar sig till äldre bör till exempel finnas med i artiklar som just den gruppen läser. Det kan handla om allt från pension, aktiviteter eller hälsopreparat för äldre, till kändisar och tv-program som är populära i den här åldersgruppen.
Leva mer miljövänligt
Mycket tyder på att vi vill leva mer miljövänligt! Det skrivs förstås många artiklar inom ämnet hållbarhet och miljö. Dessa artiklar är perfekta för de annonsörer som vill marknadsföra hållbara produkter såsom kläder, smink, ekologisk mat, lösningar för hus, stugor och elbilar och andra miljövänliga transporter. Det ger inte minst miljöorganisationer en trevlig arena för att nå ut till sin publik.
Artiklar om miljö och hållbarhet är också perfekta för alla företag som vill lyfta sitt klimatfokus. Här är möjligheterna i princip oändliga. Relevansen kan vara inom elbilsnyheter och batteriteknik, CO2-hantering, hållbara produkter, klimat- och miljöpolitik eller alternativa energilösningar. Och man kan i hög grad själv välja om man vill synas i artiklar som tar upp klimatproblem eller klimatförödelser, eller positivt laddade ämnen som mer handlar om lösningar och framsteg.
Vad som fungerar bäst beror helt på budskapet. Och är man osäker kan man alltid testa flera olika inriktningar och optimera efter det som presterar bäst.
Et annet nyttårsforsett som ligger godt opp i toppen av ønsker for det nye året, er trening! I år som i fjor og ja, stort sett alle tidligere år, ser mange på det nye året som nok en unik mulighet til å sette i gang med trening. Med høye ambisjoner, leses det side opp og side ned om ulike treningsformer og om hvordan man raskest kan nå målet. Her finnes det store muligheter for gode relevante plasseringer for både treningssentre, ulike sportskjeder, friluftsutstyr butikker og annet som er sesongaktuelt.
For mange er dette kanskje ganske åpenbart, så la oss dykke litt mer ned i temaet “trening” å se på hvilke andre annonsemuligheter som finnes.
Skal du annonsere for produkter eller aktiviteter innen sport, friluft eller mosjon, finnes flere andre kontekster du kan benytte deg av. Ski- og alpinutstyr vil for eksempel egne seg godt i artikler om skidestinasjoner, gode værprognoser, puddersnø eller nypreppa løyper.
Et annet godt tips dersom du vil treffe målgruppen din for ullundertøy og friluftsklær, er å annonsere på artikler om hyttemarkedet, turtips, natur- og dyreliv. Skal du kjøre annonser for sportsdrikker, proteinpulver eller sportsbarer, kan du fint benytte deg av alle tipsene over!
Äta mer vegetariskt
Artiklar om vegetarisk mat är något som kommit alltmer under de senaste åren. Detta är en perfekt arena för mataffären som använder annonsutrymmet för att marknadsföra sina utvalda vegetariska och veganska alternativ, och dessutom ha kampanjerbjudanden på frukt och grönsaker.
Folk som läser om vegetarisk kost är också med största sannolikhet måna om djurskydd och miljö. Därför blir det en naturlig plats att annonsera för vilken organisation som helst som arbetar inom just dessa områden.
Vi hoppas att du har blivit lite inspirerad och kan tänka nytt och bredare i förhållande till vilken kontext ditt varumärke kan placeras i.
Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller behöver hjälp med att komma i gång!
Kika gärna på fler tips från CS-teamet👇
Vi matchar annonser till
rätt kontext
Fick du inte svar på vad du undrade och behöver en hjälpande hand? Kontakta vårt Customer Success-team!