Marknadsföring – en färskvara!
Vi närmar oss slutet på ännu ett år. Vad kan vi lära oss av det här året och hur kan vi använda dessa lärdomar för att göra nästa år ännu bättre? Vi tar en titt i backspegeln och pratar om vilken form av marknadsföring som vi tror kommer vara viktig inför det kommande året!
Det råder inga tvivel om att 2020 var ett år som vände upp och ner på det mesta, för de flesta. Nu är vi på väg ut ur 2021 som blev året där vi fick hitta det ”nya normala” och gradvis vänja oss vid ett annat typ av liv än tidigare.
Förändringarna och det ”nya normala” handlar inte bara om pandemin, utan också om en av de största förändringarna i vår bransch. Från att ha utforskat de enorma möjligheterna med datainsamling och nyttjande av persondata har vi nu riktat intresset mot hur vi i stället kan reglera användningen och ägandet av persondata. Så att vi aldrig inkräktar på någons privatliv och integritet.
Läs mer om hur vi på Kobler kontinuerligt arbetar med datasäkerhet.
Ändring i dataskyddsförordningen (GDPR)
Vi på Kobler är inte bara extremt måna om integritet, detta är också en viktig del av vår produkt och själva kärnan i vår verksamhet. Något som uppmärksammats långt utanför Norges gränser. I november bjöds Erik Bugge, grundare och vd på Kobler, in till EU-parlamentet för att hålla ett tal och delta i en debattpanel på ämnet integritet och marknadsföring. Konferensen i Bryssel som sändes live väckte stort intresse världen över och efter konferensen bjöds Erik återigen in till Bryssel. Denna gång för att presentera Koblers syn på utmaningar, och möjliga lösningar, kring integritet. Presentationen hölls för beslutsfattare av digital lagstiftning inom EU-parlamentet.
Att vi på Kobler ges möjlighet att bidra med våra synpunkter inom det här området är väldigt stort – inte bara för oss på Kobler – utan för alla som är intresserade av att skydda den mänskliga rätten till ett privatliv.
Vi verkar i den här branschen för att vi älskar marknadsföring och reklam. Med det sagt har vi också ett tydligt mål i att vi vill ge mottagaren tillgång till annonser som denne faktiskt är intresserad av att läsa och ta del av. Vi har lärt oss att intelligent marknadsföring inte handlar om att jaga potentiella kunder utan snarare att finnas närvarande där kunden är, när kunden behöver oss. Mottagaren ska känna att annonsen är relevant och användbar, men inte påträngande!
På Metro branding fokuserar man på att väcka känslor i sin marknadsföring genom att skapa rätt associationer till varumärket. Som Maren Merakerås på Metro branding säger, handlar det om hur man förmedlar ett budskap som konsumenten håller fast vid. Läs hela inlägget och inspireras av Maren!
Synlighet – framtidens mätparameter?
Vi vet att kontextuell annonsering ger dig möjlighet att visa din målgrupp vägen och rikta dem rätt, med hög precision, utan att använda personuppgifter. Vi vet också att kontextuell annonsering ger enormt bra synlighet. Här talar siffrorna sitt tydliga språk.
Och till skillnad från traditionell programmatisk annonsering där många annonser försvinner in i ett ”svart hål” som du inte kan redogöra för, innebär kontextuell annonsering via Kobler-plattformen också att du vet exakt var dina annonser placeras.
Att fokusera på relevans och synlighet är alltid rätt. Vi ser en tydlig förändring i användarbeteendet här. Kunderna är inte längre lika sugna på att klicka på annonser – det viktiga för dig som annonserar är i stället hur mycket tid och uppmärksamhet mottagaren lägger på annonsen. Utan att klicka på den, alltså.
Har du saknat vår gästbloggare Ibrahim El Kadi från Wideroe? I hans senaste inlägg berättar han hur företaget ändrade sin marknadsföringsstrategi och skiftade fokus från taktiska kampanjer till att lägga fokus på att låta deras varumärke växa i människors hjärtan genom att skapa inspiration till att resa.
Läs och inspireras av Ibrahims berättelse!
Video i banner – en säker vinnare!
Kontextbaserade annonser är aldrig fel, men om du verkligen vill fånga målgruppens uppmärksamhet bör du starkt överväga video i banner. Ingenting drar till sig mer uppmärksamhet än rörligt. Det ligger i vår natur att dras till rörelser. Med redan oerhört bra resultat för vanliga kontextuella annonser kan du förvänta dig skyhöga synlighetssiffror om du använder video i banner via Kobler!
Under 2021 har det varit ont om annonsutrymme i såväl linjär-tv som onlinevideo. Mycket tyder på att den här trenden kommer stå sig stadig även under 2022. Det är anledningen till att vi lagt extra fokus på att förmedla de goda möjligheter som finns med att lägga en video i er annonsbanner. Siffror från SeenThis visar att den genomsnittliga visningstiden ökar med 24 % när man placerar en video i bannern. Vi har gjort ett test med Tine som visade att den totala ekvationen ökade med hela 84 % jämfört med benchmark bestående av cirka 70 tester av vanliga displayannonser. Vi vill hävda att du kan bygga ditt varumärke effektivt genom att använda dig av video i banner, placerade i rätt kontext, som ett komplement till andra aktiviteter där levande bilder är viktiga.
Du behöver ingen stor budget för att komma i gång. Precis som vanliga annonser kan bannervideos också göras till en låg budget. Kom bara ihåg att bildmaterialet behöver hålla hög kvalitet. Tänk koncept, budskap och relevans. Många annonser håller låg kvalitet och dessa ger sällan önskad effekt. Om du inte har kompetensen i huset så finns det gott om duktigt folk i branschen.
Video placerad i rätt sammanhang öppnar för spännande möjligheter som kan ge fantastiska resultat om det görs på rätt sätt. Vill du veta mer om hur du kan använda dig av video i bannern? Kontakta oss!
Hitta den perfekta timingen med Always on!
Dagens digitala landskap ger oss enorma möjligheter som vi tidigare bara kunde drömma om. Från att ha behövt planera alla marknadsföringsinsatser utifrån säsong och evenemang, kan vi nu genom enkla medel vara konstant närvarande i mediabilden. För att kunden ska ha ditt varumärke i åtanke när denne är redo att handla är det av största vikt att du är konstant närvarande.
Trots att man kan förutsäga mycket kan man inte alltid förutse allt. Som när olika teman och ämnen plötsligt tar plats i media. Genom att ha en kontinuerligt pågående kampanj ser du till att du är på rätt plats i samma sekund som en relevant artikel publiceras. Genom Always on-kampanjer reglerar Kobler-plattformen budgeten så att du använder din budget där relevansen är högst, vid rätt tid och plats.
Förutom att din budget optimeras hjälper Always on till att underlätta och bygga upp en förtroenderelation som gör valet för kunden enkelt den dagen det är dags att utföra ett köp. Ni ser med andra ord till att vara top of mind för kunden när det är dags att ta nästa steg. Med Always on kan du fokusera på att bygga och skapa en solid relation med dina kunder, baserat på högt förtroende.
När du utnyttjar alla möjligheter till att synas på rätt plats och vid rätt tidpunkt kommer du tveklöst att nå din målgrupp. Med en Always on-kampanj skapar du inte bara en bra och kontinuerlig närvaro, du sparar också tid och pengar genom att optimera din budget och dina annonser.
Kom ihåg att marknadsföring är en färskvara. För att lyckas med er marknadsföring behöver ni vara relevanta och närvarande – alltid! J
Vill du veta mer om möjligheterna med vår tjänst Always on inför 2022? Kontakta oss!
Vi på Kobler önskar er alla en riktigt fridfull jul och hoppas att det kommande året blir lika produktivt som spännande!
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam?
Kontakta en av våra rådgivare.