Höstens valrörelse börjar nu!
Den 11 september 2022 är det dags att gå till vallokalerna för att rösta fram vår nästa regering och statsminister. Redan nu ser vi en upptrappning av valfrågor.
Vem som står som vinnare i september handlar inte bara om hur partiprogrammet ser ut, utan också om hur bra man lyckas nå ut till väljarna och vinna röster.
Norge genomförde nyligen sitt stortingsval. Vad kan vi som marknadsförare lära av våra norska kollegor? I den här artikeln delar vi med oss av några av de norska partiernas framgångsrecept.
Var närvarande och förberedd!
En viktig lärdom är att planera inför det som komma skall, men också inför det oförutsägbara. Det gäller att vara beredd på allt. I alla valrörelser uppstår frågor som man nog helst hade sluppit. Då gäller det att vara redo att vända på situationen och dra uppmärksamheten från det som inte är till partiets fördel. För att lyckas med det krävs konstant närvaro, men det gäller också att vara förberedd på det mesta.
Vi vet redan att Stefan Löfven inte kandiderar till statsminister eftersom han beslutat att avgå som partiledare för Socialdemokraterna. Av dagens nyhetsbild kan vi se att frågor om bostadslagstiftning, elpriser, kärnkraft, invandring och klimat är på tapeten nu. Men vad mer vet vi egentligen om den kommande valrörelsen? Inte jättemycket. Precis som det norska valet kommer valet i Sverige med största sannolikhet bjuda på ett antal överraskningar. Några småskandaler kan man nog räkna med. Och med sådana får ofta även större frågor genomslag. Detta påverkar inte bara den enskilda individen som frågan kretsar kring, utan hela partiet.
Här har media en enorm kraft att påverka – och så har även marknadsföringen!
När du annonserar kontextuellt har du inte bara full koll på var din annons placeras och vem som ser den, du kan också skapa innehåll som flyter samman med det redaktionella innehållet. På så vis kan du skapa en annons som inte känns som en annons, utan som upplevs som relevant och intressant innehåll. Det gör att du kan påverka läsaren i större utsträckning. Ur ett politiskt perspektiv innebär det att du kan använda annonseringen till att styra läsaren i rätt riktning och rikta fokus till partiets kärnbudskap.
Kontextuell annonsering handlar inte om att ta fram massvis av annonser och distribuera i lika många kanaler. Tvärtom handlar det om att placera dina annonser i väl valda kanaler. I rätt kontext. Faktum är att över hälften av alla traditionella annonser hamnar i kontexter där de ger lite eller inget värde. För att äga era kärnfrågor och nå era potentiella väljare måste givetvis era annonser finnas där den här målgruppen finns. I rätt tid och på rätt plats.
Spännanade resultat från Norge
Valet i Norge har nyligen ägt rum och en ny regering är på plats. Vilken roll har marknadsföringen spelat för valet? Vi tittar närmare på resultatet från det norska valet.
Det konservativa partiet har haft regeringsmakten i Norge de senaste åtta åren och har länge varit en trogen kund till Kobler. De har länge sett värdet i att synas på rätt ställe, i rätt tid. Med kontextuell annonsering såg de till att äga situationen och besvara och förklara all kritik som florerade när de presenterade sin statsbudget 2019. I samma sekund som det började publiceras nyhetsartiklar om statsbudgeten kunde det konservativa partiet svara med spetsiga och relevanta annonser. Återigen – på rätt ställe, i rätt tid.
De visste att debatten skulle uppstå och att artiklar på ämnet skulle skrivas och kunde därför förbereda sina annonser så att de matchade innehållet i artiklarna. Samma sak gjordes även under själva valrörelsen, fast då med ännu fler aktörer.
Fokus på kontextuellt
Under det norska valet 2021 var det inte bara det konservativa partiet som tänkte kontextuellt.
Efter vårt inlägg i maj, där vi skrev om hur politiska partier kan vinna väljare med hjälp av kontextuell annonsering, såg vi hur intresset ökade hos fler aktörer inom partierna.
Det tog inte lång tid innan de goda resultaten visade sig och i augusti exploderade det med kontextuella annonser från olika politiska partier, genom Kobler-plattformen.
I en nyhet på Kom24 sa kommunikationschefen för partiet Rødt att de 800 000 norska kronor som partiet samlat in på bara två dagar borde gå till marknadsföring inför valrörelsen – men inte genom Facebook-annonsering. I stället valde partiet att satsa stort på kontextuell annonsering via Kobler-plattformen. Partiet gjorde sitt bästa val någonsin sedan de grundades 2007. Nu säger vi inte att det var enbart tack vare den kontextuella annonseringen, men att reklam och annonsering har ett stort inflytande på en valkampanj kan vi slå fast. Och genom smart och rätt typ av marknadsföring kommer resultaten ofta som ett brev på posten.
Visste du förresten att 24 % fler upplever annonser som mer trovärdiga när de är placerade i rätt kontext? Och är det något politikerna verkligen behöver för att vinna väljare är det att skapa trovärdighet!
“Vi valde att flytta stora delar av vår annonsbudget från Facebook till annonsering på norska nättidningar, via Kobler. Jag tror att fler kan bli kvitt tanken på att man måste lägga pengar på Facebook-annonsering när det finns andra alternativ som är minst lika träffsäkra. Dessutom gör annonseringen via Kobler-plattformen att pengarna behålls inhemska. Som jag ser det finns det ingen anledning att fortsätta annonsera massivt på Facebook.”
Äg era kärnfrågor!
Det var inte bara partiet Rødt som valde att satsa på ett träffsäkert och tryggt sätt att annonsera under valrörelsen. Även Oslo Høyre, KRF, Borgerlig valgseier, SV och Arbeiderpartiet visade stor synlighet via kontextuell annonsering under valrörelsen.
Förutom trovärdighet finns det inget viktigare för ett politiskt parti än att sticka ut ur mängden. När alla partier har åsikter om det mesta är det extra viktigt att äga sina kärnfrågor.
- Med kontextuella annonser valde Rødt att lyfta frågor om rättvis miljöpolitik, skatt, välfärd och tandhälsa.
- KRF fokuserade på kontantstöd och äldreomsorg.
- Arbeiderpartiet valde att belysa äldreomsorg, olikheter och rättvisa, fasta tjänster, klimat, partiledardebatt, privatisering och psykisk hälsa.
- SV valde att lyfta hållbarhet och klimat, bostadsmarknad, SFO samt tandhälsa.
- Borgerlig valgseier la kraft på att framhäva den sittande regeringens olika prestationer.
Det gemensamma målet för samtliga partier var att ta ansvar för och äga sina kärnfrågor. Oavsett vem eller vilket parti det skrevs om i tidningarna fanns vardera parti där, på rätt ställe, med sitt budskap.
En sak är säker, om du oroar dig för psykisk ohälsa, kommer du med största sannolikhet läsa om det, och vara nyfiken på hur ämnet kommer påverkas av ett eventuellt regeringsskifte. Om det här är en viktig fråga för läsaren, ja då är sannolikheten stor att de parti som kan lugna läsaren med den bästa lösningen också får läsarens röst när det är dags att gå till vallokalen.
Nu står vi inför ett spännande val i Sverige!
Vilket parti kommer att stå som segrare? Blir det Socialdemokraterna, Moderaterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna eller Sverigedemokraterna?
En sak är säker: om du äger dina kärnfrågor har du stor chans att påverka väljarna!
Godt val!
Kobler matchar
innehåll med
budskap
Vill du ha information om hur du använder kontextuell reklam?
Kontakta en av våra rådgivare.
- Sales Manager
- philip@kobler.dk
- +46 73 987 93 98